Rotterdamsebaan (investeringsproject)
Algemeen | Financieel | |||||||||
Datum van gegevens | 31-12-2020 | Looptijd | 2013-2020 | |||||||
Projectnaam | Rotterdamsebaan | Uitvoeringsbudget | 619,4 mln. | |||||||
Projectkenmerk | Investeringsproject | Planrealisatie | 77,7 % | |||||||
Programma | 12. Mobiliteit | Saldo eindwaarde | n.v.t. | |||||||
Portefeuillehouder | A. Mulder | Risicoprofiel | Laag* | |||||||
Samenvatting | 31-03-2020 | 31-12-2020 | ||||||||
Maatschappelijke effecten | GROEN | GROEN | ||||||||
Inhoudelijke kaders | GROEN | GROEN | ||||||||
Investeringen | GROEN | GROEN | ||||||||
Risico's en bandbreedte investering | GROEN | GROEN | ||||||||
Proces en informatie | GROEN | GROEN | ||||||||
Voortgang en planning |
| ORANJE | ||||||||
Groen = verloopt naar wens, beheersing door maatregelen | ||||||||||
Oranje = risicovol, effect beheers maatregelen nog onzeker | ||||||||||
Rood = risico’s doen zich voor, geen beheersmaatregelen mogelijk |
* Het infrastructuurproject Rotterdamsebaan rapporteert het risicoprofiel gebaseerd op de financiële haalbaarheid. Groter dan 60% is een Laag risico, tussen 60% en 50% is een Gemiddeld risico en onder de 50% is een Hoog risico.
Wijzigingen:
De projectorganisatie en CRB zijn begin maart 2020 geconfronteerd met de landelijke en gemeentelijke richtlijnen in verband met het beperken van de verdere verspreiding van de corona pandemie. De werkzaamheden welke fysiek in de bouwketen en op werkterreinen dienen plaats te vinden, worden conform de richtlijnen zo goed als mogelijk uitgevoerd. Daarnaast bevindt het project zich in de testfase van de tunneltechnische en verkeerstechnische installaties. Dit is een zeer uitgebreid en iteratief proces. In november 2020 is de raad geïnformeerd (RIS306719) dat openstelling van de Rotterdamsebaan voor het verkeer doorschuift van december 2020 naar begin 2021.
Omschrijving
De Rotterdamsebaan is de nieuwe verbindingsweg tussen het Rijkswegennet vanaf knooppunt Ypenburg (A4/A13) en de Centrale Zone (Binckhorst-Centrum-Scheveningen) van Den Haag. De bereikbaarheid van Den Haag staat onder druk. Met de komst van de Rotterdamsebaan worden de Utrechtsebaan en andere invalswegen in Den Haag, Rijswijk en Voorburg-West ontlast.
Het realiseren van de Rotterdamsebaan is een intensief, ingrijpend en complex proces. De gemeente Den Haag heeft in 2008 de trekkersrol van Stadsgewest Haaglanden overgenomen. De volgende partijen zijn naast de gemeente Den Haag betrokken:
- Gemeente Leidschendam-Voorburg;
- Gemeente Rijswijk;
- Metropoolregio Den Haag Rotterdam (voormalig Stadsgewest Haaglanden);
- Ministerie van Infrastructuur en Milieu (i.h.k.v. medefinancier);
- Rijkswaterstaat (i.h.k.v. wegbeheerder Rijkswegen).