Grip op grote projecten

Den Haag Nieuw Centraal (grondexploitatie)

Den Haag Nieuw Centraal (grondexploitatie)

Algemeen

Financieel

Datum van gegevens

01-01-2021

Looptijd

2003-2023

Projectnaam

Den Haag Nieuw Centraal

Omzet

50,93 mln.

Projectkenmerk

Grondexploitatie

Planrealisatie

33,0%

Programma

Stadsontwikkeling en wonen

Saldo eindwaarde

3,77 mln. NEG

Portefeuillehouder

M. Balster

Risicoprofiel

1,2 mln. NEG

Samenvatting

30-04-2020

01-01-2021

Maatschappelijke effecten

GROEN

GROEN

Inhoudelijke kaders

GROEN

GROEN

Saldo

ORANJE

ORANJE

Risico's en bandbreedte saldo

ORANJE

ORANJE

Proces en informatie

GROEN

GROEN

Voortgang en planning

GROEN

GROEN

Wijzigingen:
In het eerste kwartaal van 2021 vindt een herziening van de grondexploitatie plaats. Het resultaat op contante waarde verslechtert door extra kosten voor het bouwrijp opleveren van de kavel, door vertraging in de gronduitgifte en extra kwaliteit herinrichting openbare ruimte KJ-plein. De verslechtering wordt volledig afgedekt door de toegekende middelen uit het REIS.

Omschrijving

De grondexploitatie CE-53 Den Haag Nieuw Centraal betreft de (her)ontwikkeling van Den Haag Nieuw Centraal exclusief de OV-Terminal, te weten de deelgebieden Koningin Julianaplein, Babylon, het Anna van Buerenplein –en straat en het gedeelte aan de Rijnstraat direct aangrenzend aan het centraal station. Bij de start van het plan CE-53 Den Haag Nieuw Centraal voldeed het centraal station niet meer aan de eisen van een volwaardig vervoersknooppunt en werd besloten het station ingrijpend te verbouwen. De belangrijkste reden daarvoor was dat het aantal gebruikers van het station in de periode 2000 - 2020 naar verwachting zou verdubbelen. De centrale hal van het centraal station is al gereed: ruimer, lichter en overzichtelijker, met een duidelijk herkenbare plek voor alle vervoersvormen. De vele voorzieningen zoals winkels, horeca en andere functies waren al in de loop van 2015 geopend. Het nieuwe station voor de metrolijn naar Rotterdam is in de zomer van 2016 in gebruik genomen. De deelgebieden Babylon en Anna van Buerenplein zijn inmiddels afgerond en maken daarom geen onderdeel meer uit van de grondexploitatie. Wel dient de Anna van Buerenstraat nog heringericht te worden. De ontwikkeling boven het Busplatform is niet meer uitgevoerd en maakt daarom ook geen deel meer uit van de grondexploitatie.

In 2014 heeft een heroriëntatie op de ontwikkeling van het Koningin Julianaplein plaatsgevonden. Eind 2014 heeft het college de nieuwe uitgangspunten bekend gemaakt aan de raad (Uitgangspunten plankaderwijziging grondexploitatie Den Haag Nieuw Centraal, 18 december 2014, RIS 279743). Deze uitgangspunten vormden de basis voor een herziening van de grondexploitatie in 2015. Met de commissiebrieven RIS 288051, RIS 297794, RIS300274 en RIS 301436 is de raad over de laatste ontwikkelingen op het Koningin Julianaplein geïnformeerd. Voor de fietsenstalling is eind mei 2016 een DBM-overeenkomst met Mobilis gesloten. De totale capaciteit van de ondergrondse fietsenstalling (inclusief de bestaande stalling onder de stationshal) bedraagt 8.500 plekken. De bouw hiervan is gereed.

Voor het gebouw op het plein is medio 2017 een grondafname- en realisatieovereenkomst gesloten met de Ontwikkelcombinatie Koningin Julianaplein (OCKJ). Het gebouw bestaat uit twee woontorens van circa 90 meter hoog en biedt straks ruimte aan circa 37.500 m² BVO wonen. De omgevingsvergunning voor deze ontwikkeling is inmiddels verleend en onherroepelijk.
De (grond)opbrengsten van deze ontwikkeling zijn verwerkt in de grondexploitatie.

Voor de Anna van Buerenstraat is een voorlopig ontwerp gemaakt voor de herinrichting en in november 2020 door het college vastgesteld.

Leidraad Stadsentree Den Haag Centraal

De integrale leidraad Stadsentree Den Haag CS is in het tweede kwartaal 2017 vastgesteld door het college en besproken in de raad. Deze leidraad geeft een stevige basis om de huidige en toekomstige plannen in dit gebied integraal te benaderen.
De aanpassing van de kruising Bezuidenhoutseweg-Rijnstraat is onderdeel van deze Leidraad Stadsentree. In verband met de openstelling van de fietsenstalling is deze kruising tijdelijk heringericht.

De inrichting van het Koningin Julianaplein is onderdeel van de grondexploitatie Den Haag Nieuw Centraal. Deze herinrichting zal plaatsvinden als de bovenbouw gereed is.

De overige onderdelen van de Leidraad (Koekamp, Malieveld) zijn apart gefinancierd via het programma stadsentrees.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 16:52:32 met de export van 10/12/2021 16:45:01