Wat hebben we gedaan?
Beleidsverantwoording per activiteit
(incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | ||||||||
Rekening 2020 | Begroting | Resultaat | ||||||
Activiteiten in 2020 | Lasten | Baten | Saldo | saldo 2020 | 2020 | |||
Brandweer en rampenbestrijding | 48.936 | 8.857 | 40.079 | N | 43.777 | N | 3.698 | V |
Bestrijding Onveiligheid | 20.658 | 7.749 | 12.908 | N | 13.277 | N | 369 | V |
Strandveiligheid | 950 | 0 | 950 | N | 950 | N | 0 | - |
Totaal | 70.544 | 16.606 | 53.938 | N | 58.004 | N | 4.066 | V |
Bestrijding onveiligheid
Speerpunt 1: Aanpak radicalisering en terrorisme
De Haagse aanpak is gericht op het voorkomen en tegengaan van dreiging van personen die vanuit ideologische motieven de samenleving ingrijpend willen veranderen. Het gaat om mensen die daarbij geweld legitimeren of gebruiken. De gemeenteraad wordt jaarlijks geïnformeerd over de aanpak van polarisatie, radicalisering en extremisme door middel van een voortgangsrapportage (RIS 305025).
Persoonsgerichte aanpak
De meeste personen die een persoonsgerichte aanpak krijgen in het kader van radicalisering hebben een jihadistische achtergrond. In 2020 zijn er enkele personen bijgekomen met een rechts-of links-extremistische of separatistische achtergrond. Ook zijn het afgelopen jaar enkele Haagse uitreizigers teruggekeerd naar Nederland. Er is een terugkeerplan opgesteld en samen met de gemeentelijke partners afgestemd om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de mogelijke terugkeer in de stad.
Kennis en kunde
Op het gebied van kennis en kunde heeft de gemeente geïnvesteerd in vroegsignalering. Er zijn meer dan 150 eerstelijns professionals getraind en er is geïnvesteerd in informele netwerken in de stad. Daarnaast zijn nieuwe thema’s opgepakt en heeft verdieping plaatsgevonden op het vlak van polarisatie en radicalisering. Denk aan problematisch gedrag, anti-overheidssentiment, duiding van ideologieën zoals links-en-rechtsextremisme en de inzet van bestuurlijke maatregelen op terrorisme.
Weerbaarheid
In het kader van weerbaarheid zijn circa 750 jongeren in het primair en voortgezet onderwijs bereikt met de projecten MIJ en MIJ Junior. Ook zijn 58 HIP- en VIP-workshops gegeven: Handelen in perspectief en Vrijheid, Identiteit en Polarisatie. Deze workshops over identiteit en polarisatie zijn gevolgd door jongeren en docenten in het praktijkonderwijs, het voorgezet onderwijs en op hogescholen.
Cybercriminaliteit
De gemeente zet samen met partners in op het verhogen van de digitale weerbaarheid van bewoners en bedrijven. In 2020 hebben de gemeente en politie het project Digitale ambassadeur in de wijk gestart. Het streven is om in diverse wijken actieve Hagenaars te vinden die wijkbewoners waarschuwen voor opkomende vormen van cybercrime en WhatsAppfraude. Deze bewoners fungeren ook als vraagbaak om hen te helpen zich hiertegen te weren. Hoewel tijdens de coronamaatregelen het aantal preventie-activiteiten voor high impact crimes minder was dan in andere jaren, informeert de gemeente bij preventieacties de bewoners ook over het risico op cybercrime. Ook geeft de gemeente bewoners en ondernemers handvatten om het risico te verkleinen, bijvoorbeeld tijdens de overleggen met de KVO-samenwerkingsverbanden (Keurmerk Veilig Ondernemen).
Speerpunt 2: Aanpak huiselijk geweld
Een intensieve aanpak van huiselijk geweld was ook in 2020 een belangrijk speerpunt van de gemeente Den Haag. De focus ligt op preventie en het aanpakken van de risicofactoren en oorzaken zodat het geweld duurzaam stopt. In 2020 heeft de burgemeester in Den Haag 310 huisverboden opgelegd. Dit is exact hetzelfde aantal als in 2019. Er is hier geen effect van corona zichtbaar.
Overkoepelend kader van de Haagse aanpak huiselijk geweld is de regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019-2022 (RIS 302207). Voor alle betrokkenen is het van belang de drempel te verlagen om hulp te zoeken bij huiselijk geweld. De gemeente zet daarbij ook in op plegers van huiselijk geweld. Met Reclassering Nederland zijn afspraken gemaakt over de begeleiding van uithuisgeplaatsten bij bijvoorbeeld de aanpak van schulden, om herhaling na een huisverbod te voorkomen. In 2020 zijn 17 van deze trajecten gestart.
Speerpunt 3: Aanpak van ondermijning
In 2020 kon de gemeente met middelen uit het landelijk ondermijningsfonds het toezicht op alle vaarbewegingen in Scheveningen Haven verbeteren. Er zijn camera’s geïnstalleerd, het toezicht is georganiseerd en er is met dit geld tevens onderzoek gedaan om een beter beeld te krijgen van de werking van money transfer-kantoren in de stad en van de risico’s op ondermijning in deze branche.
Weimarstraat
De Weimarstraat is een focusgebied. De uitvoering van het initiatiefvoorstel Ondermijning onder ogen (RIS 302012) is ter hand genomen. Voor de zomer organiseerde de gemeente een informatiebijeenkomst over de problemen en de aanpak Weimarstraat. Ruim 70 bewoners en ondernemers kwamen hierop af. Het aanwijzingsbesluit Weimarstraat/Beeklaan is geëffectueerd. De Meld een Vermoeden-App voor de Weimarstraat is live gegaan en heeft tot en met 31 december 2020 ruim 30 meldingen opgeleverd. Extra en gerichte inzet van de politie leverde bruikbare informatie op voor de aanpak van overlast en signalen van ondermijning. De transformatiemanager zorgt voor korte lijnen met ondernemers en pandeigenaren. Hierdoor ontstaat meer grip op de invulling van panden en ondernemingen. De gemeenteraad wordt elk half jaar geïnformeerd over de aanpak van ondermijning (RIS 305588, RIS304166).
Mensenhandel
De gemeenteraad heeft het actieprogramma mensenhandel (RIS305595) in november 2020 unaniem vastgesteld. Deze aanpak berust op 3 pijlers:
- Mensenhandel voorkomen
In 2020 heeft de gemeente voorlichting gegeven aan medewerkers van organisaties die mogelijk in aanraking komen met mensenhandel.
- Mensenhandel bestrijden
De gemeente wil barrières blijven opwerpen tegen malafide praktijken en mensenhandel en adequaat signaleren en melden. Dit helpt de politie bij de opsporing van deze misdrijven.
- Slachtoffers beschermen
De gemeente zorgt een voldoende en samenhangend hulp- en ondersteuningsaanbod. De gemeente biedt slachtoffers ook sociale en juridische steun, bijvoorbeeld perspectief op ander werk.
Ondermijningstafel
Bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit werkt de gemeente Den Haag samen met andere partners zoals de politie, het Openbaar Ministerie, de belastingdienst en de Inspectie SZW. Samen met deze partijen pakt de gemeente criminelen en de achterliggende structuren aan. Deze aanpak, projecten en casuïstiek wordt besproken en gewogen aan de ondermijningstafel waar de partners onder regie van de gemeente samenkomen. In 2020 werkte de gemeente mee aan 13 grote casussen.
Weerbaarheid gemeentelijke organisatie
Medewerkers van de gemeente volgden dit jaar 2 trainingsdagen over ondermijning. Als gevolg van deze trainingen zijn vanuit de gemeentelijke organisatie enkele concrete signalen binnengekomen, zoals vermoedens van mensenhandel en witwassen.
Speerpunt 4: Aanpak van overlast en onveiligheid door verward gedrag
Op 1 januari 2020 is de Wet verplichte ggz in werking getreden. Aan de nieuwe wettelijke vereisten is voldaan. Het gaat om het inrichten van een meldingsmogelijkheid voor bewoners, het mogelijk maken van het verkennend onderzoek dat op een melding kan volgen en het bieden van gelegenheid tot horen, voorafgaand aan het opleggen van een acute maatregel.
In 2020 heeft het college 609 keer een acute crisismaatregel opgelegd voor gedwongen zorg. Daarnaast is 63 keer een last tot inbewaringstelling volgens de Wet zorg en dwang afgegeven.
In 2020 is de regionale pilot Triage en vervoer afgerond. Per 1 januari 2021 verzorgt de Regionale Ambulance Vervoerder Haaglanden (RAV) het vervoer van personen met verward gedrag.
Spoor 1: Aanpak van high impact crimes
Woninginbraak
In de eerste twee maanden van 2020 was er in veel wijken sprake van een fikse stijging van het aantal woninginbraken vergeleken met 2019. De gemeente heeft meteen gereageerd met op de hotspots gerichte preventiemaatregelen, zoals bewonersbijeenkomsten en preventieacties op straat en bij scholen. Tijdens de coronapandemie nam het aantal inbraken af. Over het hele jaar daalde het aantal inbraken met 29% en het aantal inbraakpogingen met 10%.
Ondanks de daling is in 2020 flink geïnvesteerd in hang- en sluitwerk in het grootste hotspotgebied Centrum en in enkele hotspotgebieden elders in de stad, zoals Bohemen. In totaal heeft de gemeente in samenwerking met woningcorporaties en huiseigenaren ongeveer 1.770 woningen voorzien van inbraakwerende maatregelen. Het gaat vooral om kerntrekbeveiliging en pensloten.
Overval en straatroof
In 2020 daalde het aantal overvallen met 16%: van 56 overvallen in 2019 naar 47 in 2020. In 2020 waren er 11 overvallen op woningen, 13 op supermarkten, 12 in de transport- en bezorgsector en 11 in andere bedrijven. Alle slachtoffers kregen desgewenst een nazorgbezoek van de gemeente. Verder waren er specifieke acties, zoals gerichte politiesurveillance en het aanbrengen van magneetsluitingen bij kleine supermarkten.
Ouderen zijn tijdens de coronapandemie via gemeentelijke en politienetwerk extra gewaarschuwd voor een mogelijke overval, straatroof, woninginbraak, babbeltruc en cybercrime.
Persoonsgerichte aanpak lokaal
Afgelopen jaar is gestart met de persoonsgerichte aanpak lokaal, kortweg PGA-lokaal. Dat houdt in dat de gemeente samen met partners personen aanpakken die de openbare orde verstoren of op een andere manier maatschappelijke onrust veroorzaken. Dit gebeurt lokaal of via het Zorg en Veiligheidshuis. In 2020 zijn op deze manier 86 jongeren tot en met 23 jaar en 21 volwassenen integraal besproken. Alle partijen hebben het convenant PGA-lokaal ondertekend.
In het Zorg en Veiligheidshuis kwamen dit jaar 391 verzoeken binnen om personen te bespreken. Voor 235 meldingen is een integraal overleg georganiseerd en een plan van aanpak opgesteld. De overige zaken zijn niet integraal opgepakt maar met een andere suggestie voor een vervolgaanpak teruggegeven aan de melder.
Lastig in 2020: de nazorg van ex-gedetineerde volwassenen vanaf 18 jaar. Door de coronamaatregelen konden de gevangenissen niet worden bezocht. Inmiddels blijkt er veel telefonisch afgehandeld te kunnen worden. Alle jongeren die zonder toezichthouder uit detentie kwamen, zijn besproken in het Zorg- en Veiligheidshuis. Ze hebben een plan van aanpak gekregen over financiën, huisvesting, school en werk.
Spoor 2: Gebiedsgerichte aanpak
Haagse aanpak problematische jeugdgroepen
Alle problematische groepen zijn dit jaar aangepakt. In april 2020 waren er in Den Haag 12 problematische groepen, in oktober waren dat er nog 8. Er zijn geen nieuwe groepen bijgekomen. In totaal zijn in de aanpak PGA-lokaal 78 personen besproken en voorzien van een plan van aanpak. In het Zorg- en Veiligheidshuis kregen 40 groepsleden uit hoog risicogroepen een integraal plan van aanpak.
Overlast door drugs
Bij drugscriminaliteit en overlastgevende deal- en gebruikerswoningen kan de burgemeester panden sluiten op grond van artikel 13b van de Opiumwet. In 2020 zijn op basis hiervan 31 panden gesloten, waarvan 25 woningen en 6 bedrijfspanden. In 10 gevallen was er sprake van een voorgenomen besluit tot sluiting of is een waarschuwing gegeven. Najaar 2020 startte een pilot om straatdealers een last onder dwangsom op te leggen. De pilot wordt in 2021 geëvalueerd.
Overlast van jongeren
Bij overlastgevende jeugdigen en wijkgerelateerde en voetbalgerelateerde overlast kan de burgemeester op grond van artikel 172a Gemeentewet een gebiedsverbod opleggen. In 2020 zijn op basis daarvan 75 gebiedsverboden opgelegd. Ook zijn 32 waarschuwingen gegeven naar aanleiding van de ongeregeldheden in augustus 2020 in de Schilderswijk. Rondom de jaarwisseling zijn 6 gebiedsverboden en 19 waarschuwingen opgemaakt. Sinds januari 2020 worden er geen verwijderingsbevelen meer opgemaakt, omdat het op basis van de APV ingestelde noodgebied rond de Doubletstraat is beëindigd. Verder zijn in Den Haag geen noodgebieden aangewezen.
Alcohol-, softdrugs- en bedeloverlast
In 2020 heeft de gemeente 30 individuele gebiedsverboden opgelegd. Het gaat vooral om overlast door alcoholgebruik en bedelen. Soms wijst de gemeente gebieden aan waar het verboden is om te bedelen of alcohol en softdrugs te gebruiken. Op 31 december 2020 telde de stad 24 alcoholverbodsgebieden en 8 bedelverbodsgebieden. Op 21 juli 2020 heeft het college, in het kader van het plan van aanpak kuststrook Scheveningen, besloten een softdrugsverbod voor Scheveningen direct in te stellen (RIS305992).
Cameratoezicht
In Den Haag worden weloverwogen en goed gedoseerd vaste en verplaatsbare camera’s ingezet ter bestrijding van criminaliteit en overlast. Daarnaast worden technische en innovatieve ontwikkelingen op het terrein van flexibel en vast cameratoezicht gevolgd en benut, zonder concessies te doen de privacy. Het aantal vaste camera’s in Den Haag bedraagt momenteel 106. Dit aantal is zonder de 30 camera’s rondom het Cars Jeans-stadion. Daarnaast zijn in 2020 de 22 beschikbare flexibele en tijdelijke camera’s op de verschillende overlastlocaties in de stad ingezet. De burgemeester heeft gebieden rond de overlastlocatie aangewezen waarbinnen de camera’s flexibel zijn ingezet.
Integrale handhavingsacties
In 2020 zijn 9 gebiedsgerichte integrale handhavingsacties geannuleerd vanwege corona. Dit zijn grootschalige acties in een wijk om overlast tegen te gaan. Verschillende organisaties handhaven op aangepaste wijze. Wel hebben 4 acties plaatsgevonden in de wijken Bouwlust & Vrederust, Regentesse- en Valkenboskwartier inclusief de Weimarstraat. Er waren 2 acties in Transvaal.
Resultaten in 2020
- HTM heeft 142 bekeuringen uitgeschreven voor het niet bij zich hebben van een geldig vervoersbewijs.
- Belastingzaken heeft € 73.500 geïnd aan openstaande belastingschulden en 29 voertuigen geklemd.
- Rijksbelastingdienst heeft € 18.271 geïnd aan openstaande belastingschulden en 10 voertuigen in beslag genomen
- Rijksbelastingdienst heeft € 18.271 geïnd en 10 voertuigen in beslag genomen.
- Parkeren heeft 359 bekeuringen geschreven voor het niet betalen van parkeergeld en 57 bekeuringen voor fout parkeren.
- De Haagse Pandbrigade heeft 45 woningcontroles uitgevoerd waarbij verschillende misstanden zijn geconstateerd. Met name hoge huren, onjuiste inschrijvingen van personen en illegale verhuur komen veel voor.
- Horecateams hebben 34 controles uitgevoerd, waarbij in 6 ondernemingen verschillende misstanden zijn geconstateerd. Het gaat vooral om het niet op orde hebben van de vergunningen, illegaal gokken, het illegaal afnemen van stroom of het niet aanwezig zijn van de eigenaar.
- De brandweer heeft zich gericht op preventie, zoals flyeren, brandadvies en de doorrijbaarheid van straten.
- De politie heeft 144 mensen een bekeuring gegeven voor huftergedrag in het verkeer. Verder zijn 12 personen aangehouden voor rijden op een gestolen scooter, diefstal, geweldpleging, rijden onder invloed of omdat ze gezocht werden.
- Verder heeft de politie geld geïnd, opgetreden tegen (jeugd)overlast en de informatiepositie verbeterd in aandachtsgebieden zoals de Weimarstraat en Kaapseplein.
Veilig uitgaan
De gemeente werkte ook 2020 aan een veilig uitgaansklimaat zonder agressie en geweld en zonder uitsluiting. Bij incidenten en overlast neemt de gemeente passende bestuurlijke maatregelen, vastgelegd in het handhavingsbeleid Horeca. Dit beleid biedt een breed palet aan maatregelen, waardoor er per casus maatwerk mogelijk is. Ondanks dat er door corona grotendeels geen sprake meer is van een uitgaansklimaat, blijft de gemeente hierover in gesprek met ondernemers, bewoners en partners, zoals Koninklijke Horeca Nederland en de politie.
Burgernet
De gemeente heeft als doel dat 35.000 Hagenaars deelnemen aan Burgernet. Eind 2020 deden 32.893 mensen mee via de traditionele sms- of spraakberichten. Dit zijn er minder dan begin 2020. Veel nieuwe en bestaande deelnemers hebben gekozen voor de Burgernetapp, in plaats van de sms- of spraakberichten. Daarmee zijn zij niet meer geregistreerd. Burgernet speelt in circa 10% van de opgeloste zaken een rol. Een exact percentage is niet te geven omdat bij meldingen via kanalen als 112, 0900-8844 of Meld Misdaad Anoniem niet wordt vastgelegd of er een verband is met een Burgernetactie.
Begin 2020 is het onderzoeksproject Burger Alert Real Time! (BART!) afgerond. In dit project is gekeken of het mogelijk is digitale buurtgroepen te verbinden met de meldkamer van de politie en het Klantcontactcentrum van de gemeente. De gemeenteraad is daarover geïnformeerd (RIS305057).
Spoor 3: Bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit
Bibob
In het huidige beleid wordt de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) met name ingezet op de horeca- en seksinrichtingen. In 2020 is het gemeentelijk bureau Bibob uitgebreid met 3 fte, waardoor er meer inzet mogelijk was. Er zijn meer toetsen uitgevoerd bij voorgenomen verhuurcontracten van gemeentelijk vastgoed. Daarnaast is het Bibob-instrument in 2020 ingezet bij onderzoek naar de herkomst van geïnvesteerd geld in horeca-inrichtingen en naar het verzwijgen van investeringen en strafrechtelijke antecedenten.
Als een van de eerste gemeenten heeft Den Haag valsheid in geschrifte bij de aanvraag gebruikt als weigeringsgrond voor de aangevraagde vergunning. Alle ligplaatsvergunningen van Scheveningen Haven zijn getoetst, 2 vergunningen zijn geweigerd. Ten slotte is de financiering van verbouwingen bij 35 horecazaken tijdens de lockdown getoetst. De meeste financieringen zijn correct. Een aantal onderzoeken loopt nog.
Het gemeentelijk bureau Bibob heeft 641 horeca- en seksvergunningen getoetst, zowel nieuwe aanvragen als wijzigingen. Voor 8 gevallen is een Bibob-advies aangevraagd aan het landelijk bureau. In 36 gevallen heeft de gemeente zelfstandig de Wet Bibob toegepast, dus zonder het landelijk bureau.
Resultaten in 2020
- 5 inhoudelijke weigeringen, vooral vanwege drugsdelicten en witwassen.
- 5 weigeringen wegens plegen valsheid in geschrifte bij aanvraag (verzwijgen investeringen).
- 5 weigeringen wegens plegen valsheid in geschrifte bij aanvraag (verzwijgen antecedenten).
- 11 buiten behandeling gelaten aanvragen wegens onduidelijkheden in financiering.
- 7 aanvragen door aanvrager teruggetrokken na confrontatie met Bibob-procedure.
- 9 vergunningen onder extra voorschriften (tegengaan schijnbeheer of foute financiering).
- 2 vergunningen verleend na een geen-bezwaar-advies van het landelijk bureau Bibob.
Heling
De helingaanpak was ook in 2020 vast onderdeel van de ondermijningsaanpak en het sluitstuk van de aanpak van high impact crimes. De gemeente, de politie en het Openbaar Ministerie gaan deze vorm van ondermijning tegen door de afzetmarkt voor gestolen goederen te verstoren, de opsporing van gestolen goederen eenvoudiger te maken én door de pakkans van dieven en helers te vergroten.
Via het aanwijzingsbesluit (RIS 306603) is het Digitaal Opkopersregister aangewezen als enige erkende register in Den Haag. De snelheid van de gegevensuitwisseling via dit register vergroot de pakkans van criminelen. Alle opkopers van tweedehandsgoederen in Den Haag hebben hier eind 2020 een brief over ontvangen.
De gemeentelijke handhavers hebben het afgelopen jaar samen met de politie circa 75 controles en her-controles uitgevoerd. Tot nu toe zijn 3 bestuurlijke waarschuwingen gegeven, onder andere aan opkopers die het register nog niet correct bijhouden. Het oorspronkelijke doel was om 150 controles uit te voeren in 2020. Dit bleek door de sluiting van winkels vanwege corona niet mogelijk.
Haags Economisch Interventie Team (HEIT)
De kerntaak van het HEIT is het voorkomen en terugdringen van malafide bedrijvigheid en het aanpakken van alle misstanden in de prostitutiebranche. In 2020 is het team uitgebreid met nieuwe partners: de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en de Omgevingsdiensten Haaglanden, Midden Holland en West Holland. Door de coronacrisis is het niet altijd mogelijk geweest om integrale HEIT-controles uit te voeren. Ondernemingen waren gesloten of thuiswerkcontroles in de prostitutiebranche bleken te gevaarlijk voor de HEIT-medewerkers.
Desondanks heeft het team 388 controles uitgevoerd bij malafide ondernemingen en in de prostitutiebranche. Daarnaast heeft het HEIT toezicht gehouden op de noodverordeningen in het kader van corona. Denk hierbij aan illegale bordelen of horecagelegenheden die opengesteld waren voor publiek. Verder heeft het HEIT online toezicht gehouden op het aanbod van seksuele diensten via online contactadvertenties tijdens de eerste besmettingsgolf in het voorjaar. Ook zijn diverse actiedagen gehouden in andere branches, zoals de aanpak van illegale medicijnenverkoop en de misstanden in de beauty branche. Naast de horeca en detailhandel heeft het HEIT vele integrale controles uitgevoerd in de autobranche en de supermarkten.
Kerntaken Openbare orde en veiligheid
Prostitutie
In 2020 beschikten 68 seks- en escortbedrijven over een exploitatievergunning inclusief bedrijfsplan. De gemeente heeft alle vergunningaanvragen waarvan de vierjarentermijn was verstreken getoetst op grond van de wet Bibob. Daarnaast heeft de gemeenteraad de Prostitutienota 2020-2022 in november 2020 aangenomen. Het doel van het Haagse prostitutiebeleid is dat sekswerkers veilig en gezond kunnen werken (RIS304625).
Coffeeshops
Den Haag telde in 2020 36 coffeeshops. De coffeeshopbranche is kleinschalig, transparant en beheersbaar. Dat is mede te danken aan het Haagse coffeeshopbeleid met strikte handhaving van de AHOJG-criteria: geen affichering, geen harddrugs, geen overlast, geen verkoop aan jeugdigen onder de 18 jaar, geen grote hoeveelheden. Daarnaast stelt de gemeente voorwaarden aan de ligging ten opzichte van scholen en aan de kwaliteit.
Een blijvend punt van aandacht is de overconcentratie van coffeeshops in het Zeeheldenkwartier en in de Weimarstraat. Exploitanten hebben daarbij de mogelijkheid om hun bedrijf te verplaatsen naar een passende locatie buiten deze gebieden, waaronder panden die eventueel vrijkomen als een exploitant niet door de Bibob-toets komt. Passende locaties zijn lastig te vinden. In 2020 was er extra aandacht voor de overconcentratie aan coffeeshops in de Weimarstraat en het Zeeheldenkwartier (RIS302896, RIS305935 en RIS305929).
Evenementen
Na de City-Pier-City-loop op 8 maart 2020 waren er vanwege corona in 2020 geen grote evenementen meer. Aanvankelijk waren er nog wel een paar kleinschalige buurtevenementen tijdens de zomer. Ook de Haagse najaarskermis van 11 september tot en met 11 oktober 2020 ging door.
Op 24 november 2020 is besloten om de vreugdevuren van Scheveningen, Laak, Escamp en Duindorp vanwege corona af te lassen. In de septembercirculaire van het Rijk is voor 2020 incidenteel geld beschikbaar gesteld voor de extra toezicht- en handhavingskosten als gevolg van de coronamaatregelen. Hiervan is een bedrag van € 0,15 mln. besteed aan compensatie van de misgelopen leges-inkomsten op het gebied van evenementen.
Demonstraties
Het aantal demonstraties nam ook in 2020 toe. In 2018 ging het om 1.500, in 2019 om 1.650 en in 2020 om 1.719 demonstraties. Daarbij waren enkele zeer grote, in het oog springende demonstraties die hebben geleid tot veel overlast en soms onwenselijke situaties. Denk aan demonstraties tegen de coronamaatregelen en de demonstraties van boeren. Dit jaar zijn 2 demonstraties tegen de coronamaatregelen verboden vanwege ernstige vrees voor wanordelijkheden of overtreding van de toen geldende coronamaatregelen.
Jaarwisseling
Het aantal incidenten dat zich voordoet tijdens oud en nieuw daalt gestaag (RIS307478). Vrijwilligers die zich inzetten om hun eigen wijk veilig en leefbaar te houden, zoals de buurtpreventieteams, leveren een grote bijdrage aan een goed verloop van de jaarwisseling. Dit jaar waren er tientallen buurtpreventieteams actief in Den Haag. Door de coronamaatregelen was er maar zeer beperkt ruimte voor activiteiten. Wel was er een omvangrijk alternatief programma. Zo was er een meerdaags online festival speciaal voor jongeren, Den Haag Inside Out, werden er gps-speurtochten voor kinderen georganiseerd en versierden bewoners hun wijk met feestverlichting.
Bijzonder dit jaar: het landelijk vuurwerkverbod. Op maandag 28 en dinsdag 29 december konden bewoners uit Den Haag en uit de overige gemeenten binnen Haaglanden hun illegale vuurwerk inleveren. Op de locatie bij het ADO-stadion en op de parkeerplaats aan de Machiel Vrijenhoeklaan is in totaal 611 kilo vuurwerk ingeleverd.
Voetbal
De belangrijkste ambities voor 2020 waren: doorgaan met de samenwerking met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag en het stabiliseren van de politie-inzet tijdens wedstrijden op maximaal 10.000 uur per jaar. De samenwerking met de veiligheidsorganisatie van ADO Den Haag was hecht. Ondanks de vroegtijdig gestopte competitie door de coronacrisis was er intensief contact.
Veiligheidsregio Haaglanden
Voor de Veiligheidsregio Haaglanden stond 2020 nadrukkelijk in het teken van corona. Al vrij snel in 2020 is gestart met de opzet van een crisisstructuur. Deze structuur is gaandeweg de crisis aangepast en geïntensiveerd als de situatie daarom vroeg. De gemeenteraad is hierover geïnformeerd via het verantwoordingsdocument Corona van 24 juni 2020 (RIS305629) en van 28 december 2020 (RIS307355).
Daarnaast startte is de Veiligheidsregio Haaglanden met de uitwerking van brandweerzorg op maat, op basis van de hulpvraag vanuit de samenleving. Dit betekent dat de brandweer inspeelt op maatschappelijke trends en ontwikkelingen om de kwaliteit van het brandweerzorgniveau continu te garanderen. De brandweer is in 2020 gestart met 3 thema’s:
- Het waarborgen van de fysieke veiligheid via het voldoen aan de hulpvraag van de bewoners.
- Stedelijke verdichting en de energietransitie in al hun facetten en aspecten.
- Het vergroten van de duurzame inzetbaarheid van personeel.
Strandveiligheid
In de jaarlijkse brief over strand- en zwemveiligheid 2020 (RIS305436) is de gemeenteraad geïnformeerd over de maatregelen in dit kader. Het gaat vooral om strandbewaking, om het waarschuwingsvlaggensysteem om badgasten en watersporters visueel te informeren over gevaarsituaties langs de kustlijn en om de voorlichting aan badgasten. Met vlaggen zijn locaties aangewezen waar strandbezoekers kunnen zwemmen onder permanent toezicht van de life guards.
Vlakbij het Noordelijk Havenhoofd op Scheveningen heeft op maandagavond 11 mei 2020 een noodlottig watersportongeval plaatsgevonden. Hierbij zijn 5 personen om het leven gekomen. De resultaten van verschillende onderzoeken naar dat incident zijn met de gemeenteraad gedeeld (RIS305427).
Crisisbeheersing
Corona zorgde voor stevige inzet van regionale crisisbeheersing. Met corona als A-ziekte is de voorzitter van de Veiligheidsregio Haaglanden, tevens burgemeester van Den Haag, verantwoordelijk voor de bestrijding van de ziekte in de Haagse regio. Dat gebeurt in afstemming met de andere burgemeesters uit Haaglanden in het regionaal beleidsteam. De voorzitter en het regionaal beleidsteam zijn ondersteund door de coördinerend gemeentefunctionaris en het bureau Gemeentelijke crisisbeheersing, als gemeentelijke functies binnen het regionale samenwerkingsverband met de hulpdiensten en de GGD.
Gemeentelijk team
Dit jaar is het gemeentelijk team Incidenten ontwikkeld. Dit is een overlegstructuur die ingezet wordt als de druk op de gemeentelijke diensten een aanvullende inspanning vereist of als de inzet van een integrale aanpak door meerdere gemeentelijke diensten gewenst is.
Elke jaar organiseert de gemeente diverse trainingen voor alle personen in de crisisorganisatie. Door de beperkingen van corona waren er dit jaar slechts een beperkt aantal trainingen. Hierbij is prioriteit gegeven aan de functionarissen die vanaf de locatie van het incident aansturing geven aan de gemeentelijke crisisprocessen.
Cybergevolgbestrijding
In 2020 is samen met de G4-gemeenten de handreiking Cybergevolgbestrijding opgeleverd. De handreiking biedt een handelingskader voor bestuurders en hun adviseurs om tijdens een cybercrisis inzicht te krijgen in de verstoring en mogelijke maatschappelijke gevolgen. Daarnaast geeft het meer achtergrondinformatie over de taken en verantwoordelijkheden van betrokken partners. De handreiking wordt in 2021 ingevoerd in de regionale crisisorganisatie.