Jaarverslag

Duurzaamheid, milieu en energietransitie

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten incl. dotaties aan reserves

101,8 mln.

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

101,8 mln.

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Van de lasten is € 70,16 mln. (68%) besteed aan afvalverwijdering en afvalstoffenheffing, € 12,76 mln. (13%) aan milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit, en € 10,75 mln. (11%) aan energietransitie. Van de baten is € 66,78 mln. ((68%) afkomstig uit leges en € 31,22 mln. (28%) uit algemene middelen en/of gemeentebrede reserves.

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Actuele begroting 2020

Resultaat 2020

Ontwerp begroting 2020

Rekening 2019

Lasten

101.791

100.567

1.224

N

99.004

95.140

Baten

70.199

71.298

1.099

N

68.214

69.882

Saldo exclusief reserves

31.592

N

29.269

N

2.323

N

30.790

N

25.258

N

Dotaties aan reserves

0

0

0

-

0

0

Onttrekkingen aan reserves

376

490

115

N

2.750

898

Saldo inclusief reserves

31.216

N

28.778

N

2.438

N

28.040

N

24.360

N

Toelichting financieel resultaat programma 3 Duurzaamheid, milieu en energietransitie  

Resultaten 
Het programma Duurzaamheid, milieu en energietransitie sluit af met een nadelig resultaat van € 2,4 mln. ten opzichte van de begroting. De belangrijkste afwijking van € 3,9 mln. nadelig betreft de kosten die samenhangen met het inzamelen en verwerken van het huishoudelijk afval. Voor dit nadeel is een risicoreservering getroffen in de coronabuffer. De afwijkingen zijn verderop in dit hoofdstuk nader toegelicht.
 
Neutrale ontwikkelingen 
In 2020 is er € 1,0 mln. minder besteed en onttrokken aan de Regeling Reductie Energieverbruik (RRE).  
Er is € 0,1 mln. minder besteed en onttrokken aan de reserve revolverende middelen (minder VvE-leningen verstrekt). Verder is er per saldo € 0,4 mln. meer aan lasten en baten gemaakt voor diverse subsidie activiteiten. 

Verschillen 2020 t.o.v. 2019  
In 2020 waren de lasten € 6,7 mln. hoger dan in 2019. De stijging heeft betrekking op hogere begrote incidentele coalitie-middelen voor Energietransitie (€ 2,8 mln.) in 2020, meer lasten voor de sloopregeling en milieuzone (€ 0,9 mln.), een overschrijding wegens de verbouwing van School in bos in het vorige jaar 2019 (-/- € 0,8 mln.), het opnemen van het onderdeel laadinfra in de begroting vanwege de concessie (€ 1,8 mln.), duurzaamheid (-/- € 1,2 mln.) en verschillende overige (-/- € 0,8 mln.). Extra lasten afvalstoffen heffing € 3,9 mln. De baten waren € 0,3 mln. hoger dan in 2019.  

Corona  
2020 wordt gekenmerkt door de coronacrisis die van invloed is geweest op het gevoerde beleid. Dit had onder meer tot gevolg dat er € 0,4 mln. minder is besteed aan activiteiten waarbij contact met en tussen mensen optreedt, zoals de Straataanpakken en de Energiecontainer.  
Aan verschillende project voor verduurzaming van woningen is € 0,5 mln. minder besteed, grotendeels doordat verschillende activiteiten geen doorgang konden vinden, vertraagd zijn of uitgesteld zijn naar 2021. Dit betrof bijvoorbeeld zaken waarbij contact met bewoners of eigenaren plaatsvindt of met prioritering van beschikbare capaciteit.  Door Covid-19 werken en leren veel Hagenaars sinds eind maart 2020 (gedeeltelijk) thuis. Dat is zichtbaar in de hoeveelheid huishoudelijk afval die in 2020 duidelijk hoger ligt dan in 2019.

 Waar bestaan de kosten uit?  

Energietransitie

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

10.746

0

10.746

N

Begroting 2020

11.295

0

11.295

N

Resultaat

549

V

0

549

V

Toelichting op lasten en baten  
In 2020 is op de activiteit Energietransitie € 10,7 mln. besteed. Hiervan betreft € 2,4 mln. personeelskosten. Er is voor € 1,0 mln. subsidie verstrekt, € 3,0 mln. is besteed aan projecten in de stad, € 1,4 mln. aan de wijk- en bedrijvenaanpak en duurzame bronnen, € 0,7 mln. aan strategie en beleid, € 1,4 mln. aan communicatie, participatie, dienstverlening en 0,8 mln. overige kosten.  

Er zijn geen baten. 

 Toelichting op financieel resultaat                  € 0,5 mln. V  I

Lasten                               € 0,5 mln.  V/I

Subsidieregeling Wonen op schone energie  € 0,5 mln.  V/I
Met het Bestedingsplan energietransitie Enecomiddelen is een bedrag van 0,5 mln. uit de Reserve duurzaamheid en energietransitie Enecomiddelen toegevoegd aan de begroting van 2020 ten behoeve van de nieuwe subsidieregeling Wonen op schone energie die in de loop van 2020 van start ging. Voor de regeling is belangstelling maar een groot deel van de uitgaven zullen vallen in 2021.  

Straataanpak  € 0,4 mln.  V/I
Onder invloed van de corona-maatregelen zijn diverse activiteiten waarbij contact met en tussen mensen zou optreden vertraagd. Voorbeelden hiervan zijn de straataanpakken en de inzet van de energiecontainer die voor dit jaar stonden gepland.  

Impuls infrastructuur  € 0,8 mln.  N/I
Tegenover een daling in de activiteiten met menselijk contact is er aanvullend geïnvesteerd in de aanleg van fysieke verduurzaming zoals laadinfrastructuur. In de bestaande plannen voor de aanleg van laadpalen is een versnelling aangebracht.  

Overige € 0,4 mln.  V/I
Aan projecten zoals de ontwikkeling van zonnepanelen inde openbare ruimte en duurzame gebiedsontwikkeling is minder besteed.  

Duurzaamheid 

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

5.428

955

4.472

N

Begroting 2020

6.664

1.665

4.998

N

Resultaat

1.236

V

710

N

526

V

Toelichting op lasten en baten    
In 2020 is € 5,4 mln. besteed op duurzaamheid. Hiervan betreft € 1,8 mln. het verduurzamen van woningen en € 0,2 mln. de VvE Balie duurzaamheid. Er is voor € 0,9 mln. subsidie verstrekt (€0,5 mln. basissubsidie DDH, € 0,2 mln. duurzaamheid door Haagse wijken, € 0,2 mln. subsidieregeling groene daken) en € 0,8 mln. voor duurzame stedelijke ontwikkeling. Daarnaast is er € 0,2 mln. besteed aan projecten waarvoor EU- subsidie is ontvangen. Aan geluidssanering en Reductie Energieverbruik is € 0,2 mln. besteed. Circa € 0,3 mln. heeft betrekking op de eigen organisatie. Voor algemene duurzaamheidstaken 0,7 mln. De overige lasten bedragen circa € 0,3 mln.

De opbrengst heeft voor € 0,4 mln. betrekking op een onttrekking uit de reserve revolverende investeringsmiddelen en € 0,2 mln. Regeling Reductie Energieverbruik (RRE). Er is € 0,2 mln. EU-subsidie ontvangen en overige opbrengst bedraagt eveneens € 0,2 mln.  

Toelichting op financieel resultaat                      € 0,5 mln.  V/I 

Neutrale ontwikkelingen  

Er is € 0,2 mln. meer aan lasten en baten gemaakt dan begroot in het kader van diverse subsidies. Dit heeft betrekking op beschikte subsidies (zoals Plasticity) waarvan ook de bijbehorende activiteiten zijn uitgevoerd. 

Er is € 0,1 mln. minder besteed en minder onttrokken aan de reserve revolverende middelen dan begroot. Dit komt omdat er minder leningen aan Verenigingen van Eigenaars zijn verstrekt. Het proces heeft een lange doorlooptijd. De zorgplicht vraagt om goede voorlichting en begeleiding en een zorgvuldige afweging met verplicht door te lopen stappen binnen Verenigingen van Eigenaars. 

Er is € 1,0 mln. minder besteed en minder onttrokken aan de Regeling Reductie Energieverbruik (RRE). 

Lasten                                     € 1,2 mln. V/I  
Naast de lasten zoals beschreven bij de neutrale ontwikkelingen gaat het over verschillende projecten voor verduurzaming woningen, algemeen wonen en de VVE Balie € 0,5 mln. V/I  
Dit komt grotendeels doordat verschillende activiteiten geen doorgang konden vinden, vertraagd of uitgesteld zijn naar 2021, door de belemmeringen als gevolg van de corona maatregelen. Dit betrof bijvoorbeeld zaken waarbij contact met bewoners of eigenaren plaatsvindt of prioritering van beschikbare capaciteit. Op de overige lasten is € 0,2 mln. meer besteed.

Baten                                 € 0,7 mln.  N/I  

Naast de baten zoals beschreven bij de neutrale ontwikkelingen is op Nature Smart Cities en overige baten € 0,2 mln. meer ontvangen.

 Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing (kwijtschelding)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

6.734

0

6.734

N

Begroting 2020

7.200

0

7.200

N

Resultaat

466

V

0

466

V

  Bovengenoemd bedrag van € 6,7 mln. heeft betrekking op kwijtschelding van de afvalstoffenheffing voor minima.  

Afvalverwijdering & Afvalstoffenheffing

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

63.423

67.639

4.216

V

Begroting 2020

59.524

68.131

8.607

V

Resultaat

3.899

N

492

N

4.391

N

Toelichting op lasten en baten  
In 2020 is in € 63,4 mln. op dit product verantwoord. 

Een bedrag van € 30,2 mln. heeft betrekking op de inzamelkosten door HMS, € 22,6 mln. op de verwerkingskosten en € 5,0 mln. verbrandingsbelasting. De kapitaalslasten bedragen € 3,7 mln. en de eenmalige kosten van ondergrondse restafvalcontainers bedragen € 2,7 mln. Daarnaast zijn de kosten van inning bruto € 2,8 mln. Verder heeft circa € 4,6 mln. betrekking op handhaving. Overige kosten bedraagt 9,3 mln.  

De opbrengst is € 67,6 mln. Dit heeft voor het grootste deel (€ 66,8 mln.) betrekking op inkomsten uit de afvalstoffenheffing. De huurinkomsten van o.a. het overslagstation bedragen circa € 0,7 mln. en de overige inkomsten € 0,1 mln. De opbrengsten worden verrekend met de voorziening afvalstoffenheffing. 

Toelichting op financieel resultaat   

Lasten                                  € 3,9 mln. N/I

Door Covid-19 werken en leren veel Hagenaars sinds eind maart 2020 (gedeeltelijk) thuis. Dat is zichtbaar in de hoeveelheid huishoudelijk afval die in 2020 duidelijk hoger ligt dan in 2019. Met name de hoeveelheid gft, grofvuil en papier/karton is aanzienlijk toegenomen. De kosten voor het inzamelen, verwerken van het huishoudelijk afval (incl. verbrandingsbelasting) en ook voor het opruimen van bijgeplaatste afval zijn gestegen. In het tarief afvalstoffenheffing 2020 zijn deze extra kosten niet voorzien en kunnen niet volledig worden gedekt uit de voorziening. Het nadelig saldo van € 3,9 mln. is ten laste van de exploitatie gebracht. Voor dit nadeel is een risicoreservering getroffen in de coronabuffer. Zie voor meer informatie ook het onderdeel voorziening afvalstoffenheffing onder Reserves en Voorzieningen.

Milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

12.759

1.818

10.941

N

Begroting 2020

12.886

1.611

11.275

N

Resultaat

127

V

207

V

334

V

 Toelichting op lasten en baten  
In 2020 is € 12,8 mln. besteed aan milieubeleid, milieubeheer en luchtkwaliteit: € 5,8 mln. heeft betrekking op de deelnemersbijdrage Omgevingsdienst Haaglanden. Aan beheer en onderhoud en uitbreiding van het laadinfra netwerk is € 1,1 mln. besteed. Daarnaast is er € 0,4 mln. aan subsidiabele kosten gemaakt. Aan de invoering milieuzone, sloopregeling en overig milieubeheer is circa € 3,5 mln. besteed. Voorts is er € 0,9 mln. uitgegeven aan bodembescherming en saneringen. Tot slot heeft circa € 1,1 mln. betrekking op personeelskosten. 

De totale opbrengst bedraagt € 1,8 mln. Hiervan heeft € 1,4 mln. betrekking op de opbrengsten van laadinfra en € 0,4 mln. heeft betrekking op de subsidiebijdrage van het Rijk die de gemeente heeft ontvangen. 

Natuur- en milieueducatie 

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

2.701

162

2.539

N

Begroting 2020

2.998

381

2.617

N

Resultaat

297

V

219

N

78

V

Toelichting op lasten en baten  
In 2020 is € 2,7 mln. besteed aan natuur- en milieueducatie. Hiervan is € 1,0 mln. uitgegeven aan milieueducatie (Den Haag werkt en lesmateriaal) en € 0,3 mln. aan School in Bos. Circa € 1,2 mln. heeft betrekking op de personeelskosten. Een bedrag van € 0,2 mln. betreft het vastgoed. 

De totale opbrengst op deze activiteit bedraagt € 0,2 mln. Dit zijn overwegend bijdrage van scholen voor het bezoek aan School in bos. 

 Toelichting op financieel resultaat
Lasten                               €  0,3 mln. V/I
 School in Bos/ Milieu educatie projecten € 0,2 mln.  V/I
Vanwege de sluiting in het voorjaar i.v.m. corona en veel annuleringen in het najaar zijn er minder kosten gemaakt bij School in Bos. Ook zijn er minder projecten uitgevoerd op scholen.

Overig € 0,1 mln.  V/I
Baten                               €  0,2 mln. N/I

Inkomstenderving School in Bos € 0,2 mln.  N/I
Het nadeel wordt veroorzaakt door de sluiting van School in Bos in het voorjaar en de vele annuleringen in het najaar. Veel scholen vonden het niet verantwoord School in Bos te bezoeken vanwege Corona.

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Voorzieningen

Begin

Rekening 2020

Begroting 2020

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Voorziening Wachtgeld 

23

-23

0

-13

10

-10

Voorziening Afvalstoffenheffing (t.b.v. Egalisatie)

13.164

-13.164

0

-10.757

2.407

-2.407

Voorziening Overige bedrijfsrisico's

0

270

270

0

0

270

Totaal

13.187

-12.917

270

-10.770

2.417

-2.147

 

Activiteit Afvalstoffenheffing 

Begroting 

Realisatie 

Verschil 

Baten 2020 

Baten Afvalstoffenheffing 

-65.860 

-66.069  

209 

Baten Dwanginvordering 

-927  

-715  

-212 

Huurinkomsten 

-694 

-752 

58 

Dividend* 

-2.950  

-2.950 

 

Overige inkomsten 

-650  

-103 

-547 

Totaal Baten 

-71.081  

-70.589 

-492 

 

Lasten 2020 

Eenmalige kosten Oracs  

4.038 

2.700 

1.338 

Handhaving 

4.967 

4.617 

350 

HAP 

756 

312 

444 

Inzamelkosten 

26.093 

30.150 

-4.056 

Kapitaal 

3.698 

3.698 

-   

Kwijtscheldingen 

7.200 

6.734 

466 

Oninbaar 

839 

647 

192 

Overig 

1.699 

2.285 

-586 

veegkosten 

1.736  

1.736  

-   

Verwerkingskosten 

19.015 

22.599 

-3.585 

Verbrandingsbelasting 

4.240 

5.034 

-794 

Perceptie 

3.157 

2.766 

391 

Overhead* 

3.710 

3.710 

-   

BTW* 

690  

690  

-   

Totaal Lasten 

81.838 

87.677 

-5.839 

 

 

 

 

Saldo 

10.757 

17.088 

-6.331 

Per saldo ontwikkeling voorziening 

 

 

 

Beginstand voorziening 1 januari 2020 

 

 

13.164 

Dotatie 

 

70.589 

 

Onttrekking 

 

- 87.677 

 

Verrekening met exploitatie

+ 3.942

 

 

 

 

Eindstand voorziening 31 december 2020 

 

0

*De posten dividend, overhead en btw worden verrekend met de afvalstoffenheffing. Ze zijn echter begroot onder overzicht Overhead en programma Financiën, conform de regels van het BBV. Hierdoor zijn de baten en lasten in het totaaloverzicht van afvalstoffenheffing hoger dan het totaal van de activiteit afvalverwijdering in programma 3. 

Baten € 0,5 mln. N 
Er heeft een afrekening met Nedvang plaatsgevonden over oude jaren. De bijdragen vanuit Nedvang zijn met terugwerkende kracht belast met BTW (€ 0,3 mln.). Overige nadelen (€ 0,2 mln.). 

Lasten € 5,8 mln. N 
Het nadeel is vooral gerelateerd aan corona. Door Covid-19 werken en leren veel Hagenaars sinds eind maart 2020 (gedeeltelijk) thuis. Dat is zichtbaar in de hoeveelheid huishoudelijk afval die in 2020 duidelijk hoger ligt dan in 2019. In 2020 is er 241.562 ton huishoudelijk afval ingezameld (2019: 219.597 ton). Door o.a. de extra inzamelingskosten PMD en extra inzet op het verwijderen van bijgeplaatste afval zijn de inzamelkosten € 4 mln. hoger uitgevallen. Ook zijn hierdoor de verwerkingskosten (€ 3,6 mln.) en verbrandingsbelasting (€ 0,8 mln.) hoger door het toegenomen volume.    
Tegenover deze nadelen staan ook voordelen op o.a. de kwijtscheldingen (€ 0,5 mln.). Vanwege een vertraging in de uitrol van Orac’s / Afvalsorteerstraatjes is er een incidenteel voordeel in 2020 van € 1,3 mln. Diverse overige kleine voordelen (€ 0,4 mln.) 

bedragen x € 1.000

Reserves

Begin

Rekening 2020

Begroting 2020

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Reserve Toegekende (gemeentelijke) revolverende investeringsmiddelen

5.968

-376

5.592

-490

5.477

115

Totaal

5.968

-376

5.592

-490

5.477

115

Deze reserve is onder andere bedoeld voor de leenfaciliteit van het VVE Duurzaamheidsfonds voor kleine (2 tot 8 appartementen) Verenigingen van Eigenaars en het Energiefonds Den Haag (ED) dat zich richt op projecten die schone energie opwekken en/of distribueren. De subsidieafrekening loopt via de stichting Holdingfonds Economische Investeringen Den Haag, kortweg HEID. Pas als de middelen daadwerkelijk door een fonds aan een project ter beschikking zijn gesteld worden de lasten in de gemeentelijke jaarrekening verantwoord. In 2020 is er door het VVE Duurzaamheidsfonds € 0,3 mln. (gemeentelijk aandeel 75%) gerealiseerd voor 8 vve’s met in totaal 33 appartementen. In 2020 is in totaal € 0,9 mln. door fondsen aan gemeentelijke en Europese middelen geïnvesteerd langs de door de gemeente meegegeven investeringsstrategie gericht op distributie en opwekking van duurzame energie. Het aandeel van de gemeente hierin bedraagt € 0,1 mln. De investering vanuit het energiefonds in de Haagse Aardwarmtecentrale Leyweg draagt bij aan de inrichting van een duurzaam stedelijk warmtenetwerk.   
De gemeentelijke bedragen in de twee fondsen zijn onttrokken aan de reserve.  

 bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Rekening 2020

Begroting 2020

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Economisch nut:

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

2.257

2.257

7.568

7.568

Economisch nut gedekt uit heffingen:

Afvalverwijdering

1.885

14

1.871

2.428

2.428

Totaal

4.142

14

4.128

9.996

0

9.996

Verduurzaming gemeentelijke vastgoed
De verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed ligt op schema. Echter, bij sommige projecten blijkt wat meer tijd nodig om tot intentieovereenkomsten te komen met huurders, zijn er complicaties in voorbereidingstrajecten (bijvoorbeeld omdat extra constructie-onderzoeken noodzakelijk zijn) of treedt er wat vertraging op door het verschuiven van de aanvang van werkzaamheden i.v.m. exploitatie huurder of in de werkzaamheden zelf (onvoorzien).

Afvalverwijdering
Het betreft hier de investeringen in de ondergrondse restafvalcontainers en afvalsorteerstraatjes. Bij de uitvoering is vertraging opgetreden, onder andere doordat een nieuwe aannemer is gecontracteerd. De investeringen bedroegen in 2020 € 1,9 mln.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 16:52:32 met de export van 10/12/2021 16:45:01