Wat is beoogd en wat is behaald?
Beleidsverantwoording op hoofdlijnen
Hoe doet de gemeente dit?
In de Economische uitvoeringsagenda 2019-2022 (RIS303548) staat wat de gemeente concreet doet langs de volgende 4 strategische beleidslijnen:
- Stad: de attractieve stad is belangrijk voor bewoners, talent, bedrijven, instellingen en bezoekers. Strategisch doel: de aantrekkingskracht van de stad vergroten en beter benutten.
- Structuur: een krachtige economische structuur is nodig om de economie meer groeipotentie te bieden en weerbaarder te maken en om beter aan te sluiten op de arbeidsmarkt. Strategisch doel: de economische structuur veerkrachtiger maken.
- Ondernemer: een excellent ondernemingsklimaat is belangrijk om ondernemers kansen te bieden om te starten, te groeien en in te spelen op de uitdagingen en transities. Strategisch doel: het midden- en kleinbedrijf laten groeien.
- Ruimte: een randvoorwaarde voor de Haagse economie is dat er voldoende ruimte is voor bedrijvigheid. Dit versterkt het vestigingsklimaat en zorgt ervoor dat bedrijven en instellingen zich in Den Haag en de directe regio kunnen vestigen en groeien. Strategisch doel: voldoende ruimte voor bedrijvigheid realiseren in aantrekkelijke werkmilieus.
In de voortgangsrapportage (RIS306587) is in 2020 gerapporteerd over de voortgang van de uitvoering van de economische uitvoeringsagenda. Deze is geactualiseerd, mede vanwege de gevolgen van de coronacrisis. Dit dient als basis voor de verantwoording in deze jaarrekening, aangevuld met actuele werkzaamheden en resultaten. Corona heeft veel effect op de economie van Den Haag, zoals gesloten horeca en winkels, versnelde digitalisering, coronamaatregelen waar ondernemers zich op moeten aanpassen, noodpakketten van het Rijk waar ondernemers vragen over hebben, minder toeristen en evenementen die niet doorgaan. In 2020 is een Sociaal Economisch Herstelplan (RIS306618) opgesteld waarin interventies staan om de impact te verkleinen en sterker uit de crisis te komen.
Welke resultaten zijn in 2020 behaald?
Stad: een attractieve stad voor bewoners, bezoekers en bedrijven
- Op kleine schaal heeft de campagne Zee van Ruimte plaatsgevonden om bezoekers te wijzen op onbekende parels (doel: spreiding). Daarnaast is lokaal winkelen gepromoot met de Koop Lokaal- campagne.
- Om de beleving van het Museumkwartier verder te verbeteren, is een digitale Augmented Reality-route ontwikkeld waarin het verhaal van het Museumkwartier wordt verteld.
Structuur: naar een veerkrachtige economische structuur
- Acquisitie: The Hague Business Agency heeft in 2020 23 bedrijven laten landen, met 251 banen in 3 jaar en een investering van € 47 mln. in de Haagse economie. InnovationQuarter heeft in 2020 6 bedrijven laten landen in Den Haag, waarvan 4 samen met The Hague Business Agency. Deze 6 bedrijven bieden de komende 3 jaar gezamenlijk 90 fte aan werkgelegenheid en € 15,7 mln. aan investeringen.
- Samen met het Rijk heeft de gemeente op 29 september de One Conference, een grote internationale cybersecurityconferentie, digitaal georganiseerd. Inhoudelijk was de One Conference succesvol met een hoge opkomst (circa 1.200 deelnemers), veel exposure voor de gemeente Den Haag (onder andere via het online magazine en een promotievideo) en een sterk programma.
- Vanuit het innovatieplatform Campus@Sea zijn 2 succesvolle projecten uitgevoerd. Er is een duurzame ontziltingsinstallatie ontwikkeld en een op waterstof aangedreven coachboot voor de zeilsport.
- Ondanks de coronacrisis zijn er 7 ondernemers in 2020 begeleid bij hun marktentree op de Duitse markt. Een andere deel is goed gepositioneerd voor het betreden van de Duitse markt en verwacht na de coronacrisis de stap naar Duitsland te kunnen maken.
- De vijfde editie van ImpactFest was een groot succes met meer dan 1.400 (digitale) deelnemers uit 42 landen.
Ondernemer: een excellent ondernemingsklimaat waarin ondernemers kunnen groeien
- Het fysieke loket voor ondernemers in het Atrium van het stadhuis is gerealiseerd. Het is alvast coronaproof ingericht, met het oog op heropening zodra dat kan. Eind 2020 startte een communicatiecampagne. Verder is de ondersteuning via het digitale loket uitgebreid om alle vragen te beantwoorden.
- Er is een MKB Deal internationaal ondernemen met het ministerie van Economische zaken afgesloten. Hiermee is circa € 0,3 mln. subsidie binnengehaald ter ondersteuning van het Haagse midden- en kleinbedrijf.
- The Hague International Centre heeft de voorlichting over het aannemen van buitenlands personeel bij werkgevers uitgebreid. Ook zijn werkgevers en talent gekoppeld op de Feel at Home beurs en is de communicatie over het vestigingsklimaat aan nieuwe buitenlandse kenniswerkers verbeterd.
- Er zijn 2 concrete projecten gestart op het gebied van digitalisering en cyber: de MKB Digiwerkplaats en een digitale training cyberweerbaarheid in het midden- en kleinbedrijf.
Ruimte: voldoende ruimte voor bedrijvigheid in aantrekkelijke werkmilieus
- De bedrijfscontactfunctionaris voor Zuidwest heeft in 2020 meer dan 500 ondernemers in Den Haag Zuidwest gesproken en circa 80 ondernemers geholpen met hun ondernemersvraag.
- De regionale samenwerking in Businesspark Haaglanden is versterkt door uitbreiding van 4 naar 7 gemeenten.
- In Pand Zuidwest is 1.500 m² bedrijfsruimte gerealiseerd voor ondernemers uit Zuidwest.
Effecten van corona
- Met actief bezoekersmanagement zoals crowd control en gastvrijheidsacties hebben we bezoekers op gastvrije en vriendelijke wijze geattendeerd op de coronamaatregelen.
- De marketinginspanningen bleven in 2020 door corona grotendeels beperkt tot het stimuleren van hotelovernachtingen in het zomerseizoen. In de maanden juli (76,8%) en augustus (76,4%) kenden de Haagse hotels relatief hoge bezettingsgraden.
- Vanwege corona zijn de meeste evenementen geannuleerd, alleen de CPC Loop Den Haag kon doorgaan. Een aantal andere evenementen kon in aangepaste vorm of digitaal plaatsvinden.
- Voor horecaondernemers heeft de gemeente tijdelijke regelingen opgesteld, zoals de extra terrasruimte in de zomer (RIS305282 ) en de regeling voor terrassen in de winter (RIS306333 ).
- Sinds de coronacrisis is het aantal klantcontacten van het Ondernemersportaal verdrievoudigd naar 6.198 klantcontacten.
Indicatoren en kengetallen
Kengetallen | Actuele peildatum | Waarde |
---|---|---|
Aantal faillissementen per jaar in Den Haag | 2020 | 94 |
Aantal startende ondernemingen per jaar in Den Haag | 2020 | 12.174 |
Bruto Binnenlands Product t.o.v. voorgaand jaar in %: | ||
- Agglomeratie 's-Gravenhage | 2019 tov 2018 | 2,3 |
- Regio Utrecht | 2019 tov 2018 | 4,7 |
- Regio Groot-Amsterdam | 2019 tov 2018 | 3,1 |
- Regio Groot Rijnmond | 2019 tov 2018 | 1,4 |
- Nederland | 2019 tov 2018 | 1,7 |
Bruto binnenlands product
In Den Haag sloeg de economische krimp van 0,6 % in 2017 om in een groei van 2,7 % in 2018 en 2,3 % in 2019. De groei in deze regio was in 2019 iets hoger dan die van Nederland en Groot-Rijnmond maar een stuk lager dan de groei in Utrecht en Groot-Amsterdam. Gezien de coronacrisis is de verwachting dat de economie in 2020 is gekrompen.
Effectindicatoren | Nulmeting * | Realisatie 2020 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|
Totaal aantal hotelovernachtingen van buitenlandse gasten | 687.000 | 687.000 | 965.000 |
Totaal aantal hotelovernachtingen van binnenlandse gasten | 688.000 | 579.000 | 924.000 |
Totaal aantal hotelovernachtingen van zakelijke gasten | 710.000 | 410.000 | 806.000 |
Gemiddeld aantal hotelovernachtingen per buitenlandse gast | 2,0 | 2,0 | nvt |
Gemiddeld aantal hotelovernachtingen per binnenlandse gast | 1,6 | 1,6 | nvt |
Gemiddeld aantal hotelovernachtingen per zakelijke gast | niet beschikbaar | niet beschikbaar | nvt |
Waardering (rapportcijfer) van het gemeentelijk ondernemersklimaat door Haagse MKB ondernemers | 6,2 | 6,3 | 6,7 |
* Nulmeting waardering gemeentelijk ondernemersklimaat is 2013, nulmetingen aantal hotelovernachtingen zijn 2014, nulmetingen overnachtingen bij particulieren en aanbodpercentage diverse ruimten zijn 2018 en gemiddeld aantal hotelovernachtingen is 2020. |
Hotelovernachtingen
In 2020 waren er beduidend minder hotelovernachtingen dan begroot. De begroting was gebaseerd op een groei van 3% ten opzichte van het voorgaande jaar. Vanaf februari 2020 is de vraag naar hotelkamers volledig ingestort als gevolg van de coronacrisis. In mei begon een licht herstel, met relatief hoge bezettingsgraden en aantallen overnachtingen in de maanden juli en augustus. In november zakte de vraag weer volledig in.
De gerealiseerde overnachtingen zijn deels te danken aan binnenlandse verblijfsbezoekers en deels aan vooral Duitse verblijfsbezoekers. De zakelijke markt daarentegen is als gevolg van de coronacrisis volledig ingestort. Ook door het wegvallen van congressen en de door het bedrijfsleven zelf opgelegde reisrestricties.
Kengetallen | Actuele peildatum | Waarde |
---|---|---|
Aantal overnachtingen bij particulieren (informele overnachting zoals airbnb) | 2020 | 44.987 |
Aanbodpercentage kantoorruimte per 1/1 | 2021 | 6,4% |
Aanbodpercentage bedrijfsruimte per 1/1 | 2021 | 1,5 % |
Aanbodpercentage winkelruimte per 1/1 | 2021 | 4,5% |
Kengetallen | Actuele peildatum |
---|---|
Aantal internationale instellingen in totaal, waarvan | 493 |
- Internationale organisaties / NGO's | 236 |
- kennisinstellingen, scholen, culturele en expatservice-organisaties | 94 |
- ambassades, consulaten, gelieerde organisaties | 163 |
Beleidsindicatoren (Rijk) | Eenheid | Actuele peildatum | Waarde |
---|---|---|---|
Functiemenging | % | 2019 | 52,7% |
Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | 2019 | 142,9 |
Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 - 64 jaar | 2019 | 785,0 |
* De functiemengingsindex weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken).