Wat is beoogd en wat is behaald?
Beleidsverantwoording op hoofdlijnen
Beoogd maatschappelijk effect: Wat willen we bereiken?
De gemeente wil de stad bereikbaar houden. Daarom zoeken we naar een optimale balans tussen de verschillende manieren van vervoer. Het openbaar vervoer en de fiets moeten sneller groeien dan het autogebruik. Met dit programma willen we dat de stad bereikbaar is voor alle verkeersdeelnemers.
Belangrijkste resultaten in 2020:
- Opening van de KJ-stalling met 8.000 plekken voor het station Den Haag Centraal.
- Oplevering van het nieuwe busplatform op Den Haag Centraal. (RIS285566 ).
- In het kader van het Uitvoeringsprogramma I van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (RIS296333 ) zijn 4 projecten uitgevoerd of voorbereid.
- Vanuit het Uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2020-2022 zijn diverse maatregelen genomen om het Haagse verkeer veiliger te maken, zoals de inrichting van schoolzones, de aanpak van black spots en de realisatie van 30 km-zones.
- Er is gewerkt aan 5 Sterfietsroutes in en naar de stad, waaronder de Sterfietsroute Trekfietstracé met het Jan Linzelviaduct over de A4.
- Ruim 3 kilometer tegelfietspad is omgezet in comfortabel rood asfalt.
- In samenwerking met de Fietsersbond zijn 9 fietsonvriendelijke situaties aangepakt. Fietsvlonders zijn gerealiseerd in wijken met weinig parkeerplekken voor fietsers.
- In 2020 is de gerenoveerde parkeergarage De Zeeheld overgenomen en zijn er voor bewoners en bedrijven 135 extra parkeerplekken beschikbaar.
- 18 verkeersregelinstallaties zijn omgebouwd naar i-VRI en kunnen hierdoor communiceren met voertuigen of met een app.
- Voor een veilige en corona-proof schoolomgeving zijn schoolstraten aangelegd bij 24 basisscholen.
- Raadsbesluit laatste delen aanpassing Lijn 1 en is gestart met de uitvoering in Centrum en Scheveningen voor Instroom Nieuwe Stadstram Haagse Regio (INTHR)
- Bestuurlijk overleg MIRT (Meerjarenprogramma infrastructuur, Ruimte en Transport) 26 november 2020: met als belangrijkste besluit start MIRT-verkenning CID-Binckhorst met gezamenlijke reservering van Rijk en regio van € 150 mln.
Aanpak Coronacrisis
De gemeente heeft de volgende maatregelen genomen om deze crisis het hoofd te bieden:
- Bij 24 basisscholen zijn schoolstraten ingericht met behulp van verkeersregelaars en door een parkeerverbod in te stellen.
- Voor zorgpersoneel is het parkeren op straat gratis gemaakt als zij met de auto naar het werk gaan.
- Er zijn scenario’s opgesteld om publiek te wijzen op de coronamaatregelen en voor crowd management.
- De gemeente heeft ongeveer 100 verkeerslichten anders ingesteld. Fietsers en voetgangers hebben zo meer groentijd en kunnen beter afstand houden.
Indicatoren en kengetallen
Prestatie-indicatoren | Nulmeting 2015 | Realisatie 2020 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|
Aantal km fietspad binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1 | 349 | 363 | 364 |
Aantal km fietsstrook binnen de bebouwde kom van Den Haag per 1-1 | 63,1 | 59 | 59 |
Aantal fietsparkeerplekken in Centrum, Scheveningen, stations en enkele RR-halten | 16.000 | 34.415 | 34.500 |
Aantal gerealiseerde fietsparkeerplekken | 10.620 | 9.600 | |
Het aantal kilometers waar de positie van de fiets substantieel verbeterd is | 7,4 | 4 | |
Jaarlijkse fietsindex (hoe vaak wordt de fiets gebruikt) | 123 | PM | 131 |
Aantal kilometers fietspad en fietsstrook
In 2020 is een aantal fietsprojecten uitgevoerd. Dit is een lichte daling ten opzichte van de begroting. Dit komt enerzijds door een toename van het aantal kilometer fietspaden en anderzijds door een afname van het aantal kilometer fietsstroken. Er zijn meer fietsstroken vervangen door fietspaden en minder nieuwe fietsstroken aangelegd. Per saldo is er wel sprake van een verbetering voor de fietsveiligheid.
Aantal gerealiseerd fietsparkeerplekken
Het aantal fietsparkeerplekken in stallingen is in 2020 toegenomen. In 2020 zijn de stallingen KJ-Plein (8.000 fietsparkeerplekken), Hollands Spoor (2.500 fietsparkeerplekken) en Noordeinde (120 fietsparkeerplekken) opgeleverd.
Positieverbetering van de fiets
Door het opleveren van delen van sterfietsroutes, hoofdroutes en centrumroutes is de positie van de fiets substantieel verbeterd. Het gaat onder andere om het Jan Linzelviaduct en aansluitend fietspad, Madesteinweg, Houtrustweg, Waaldorperweg en Constant Rebecquestraat.
Jaarlijkse fietsindex
De fietsindex is een indicator om, op basis van telgegevens, het fietsgebruik in Den Haag te monitoren. De berekening heeft vertraging opgelopen. De oplevering vindt plaats in het eerste kwartaal van 2021.
Effect indicatoren | Peildatum nulmeting | Nulmeting | Realisatie 2020 | Begroting 2020 |
---|---|---|---|---|
Aantal van de 15 toplocaties die in de Haagse Nota Mobliliteit (HNM) zijn benoemd die binnen de reistijdnorm bereikbaar zijn vanaf de twee dichtstbijzijnde (intercity)stations | 2013 | 9 | 9 | 10 |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van auto | 2013 | 36% | 31% | 30,2% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van openbaar vervoer | 2013 | 14% | 18% | 17,9% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van fiets | 2013 | 18% | 23% | 25,1% |
Aandeel verplaatsingen per jaar binnen Den Haag op basis van lopen | 2013 | 31% | 28% | 26,8% |
Het aantal buurten met een parkeerdruk van meer dan 90% | 2014 | 21 | 21 | 11 |
Toelichting effect-indicatoren
Aandeel verplaatsingen binnen Den Haag
Tussen de laatste 2 meetjaren (2018-2019) is het aandeel in de modal split van openbaar vervoer en lopen is gelijk gebleven. Van de fiets is licht afgenomen. Voor het vaststellen van een trend is het nodig om naar een meerjarige reeks te kijken. Dan blijkt dat over het algemeen het aandeel auto is afgenomen en de aandelen openbaar vervoer en fiets zijn toegenomen.
De gegevens over een jaar worden het jaar daarop geleverd, daarom vindt nu rapportering plaats over het voorgaande jaar (2019).
Modal split vanaf de nulmeting | ||||||||
Jaar van onderzoek | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Auto | 36% | 33% | 35% | 35% | 35% | 32% | 31% | 30% |
Openbaar vervoer | 14% | 16% | 13% | 16% | 15% | 17% | 18% | 19% |
(Brom)fiets | 18% | 18% | 21% | 19% | 20% | 19% | 24% | 23% |
Lopen | 31% | 32% | 31% | 30% | 29% | 32% | 27% | 28% |
Onderzoeksmethode: | OVIN* | OVIN | OVIN | OVIN | OVIN | OVIN | ODIN | ODIN |
*Onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Parkeerdruk groter dan 90%
De gemeente is overgestapt op een andere wijze van tellen en meten van de parkeerdruk waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van scanauto’s en de parkeervakkenkaart. Deze andere wijze van meten leidt tot afwijkende uitkomsten in vergelijking met de voorgaande jaren toen nog van het oude systeem gebruik werd gemaakt. De jaren 2019 en 2020 moeten worden beschouwd als een overgangsperiode in het registratiesysteem. Wij gaan door met de verbeteringen van de parkeerdrukmetingen.