Jaarverslag

Mobiliteit

Wat hebben we gedaan?

Beleidsverantwoording per activiteit

(incl. dotaties en onttrekkingen, bedragen x € 1.000)

Rekening 2020

Begroting

Resultaat

Activiteiten in 2020

Lasten

Baten

Saldo

saldo 2020

2020

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

3.235

0

3.235

N

3.419

N

184

V

Inrichting verkeer

39.968

8.429

31.539

N

37.674

N

6.135

V

Parkeren

18.334

1.017

17.317

N

20.044

N

2.727

V

Parkeerbelasting (opbrengsten)

-7

64.920

64.927

V

52.629

V

12.298

V

Parkeerbelasting (perceptielasten)

2.189

2.569

380

V

674

N

1.054

V

Parkeerbelasting (handhaving)

4.616

0

4.616

N

5.182

N

566

V

Vennootschapsbelasting

310

0

310

N

0

-

310

N

Totaal

68.645

76.935

8.290

V

14.364

N

22.654

V

Groei aandeel openbaar vervoer

Schaalsprong openbaar vervoer
2020 was het eerste jaar voor OV NEXT,  een samenwerking tussen Metropoolregio Rotterdam Den Haag, HTM en gemeente Den Haag. OV NEXT is gericht op de -ontwikkeling van het openbaar vervoer op de korte en langere termijn:

  1. Instroom nieuwe stadstram. in 2020 is een stap gezet met de remises, die een noodzakelijke randvoorwaarde zijn voor het programma Invoer Nieuwe Tram Haagse Regio(INTHR). De planvoorbereiding is gestart om de GAVI-kavel en de bestaande remise Harstenhoekplein geschikt te maken voor het nieuwe materieel.
  2. Versnellen openbaar vervoer: in 2020 is een uitvoeringsprogramma opgezet voor versneld vervoer op lijn 1, 4 & 9 en de parallel rijdende buslijnen.
  3. Koningscorridor: de eerste fase, pre-verkenning regionale studie, naar de Koningscorridor heeft plaatsgevonden. Daarnaast zijn ook fase 2 en 3 verkend. Fases 2 gaat over de zeezijde van Den Haag Centraal Station – Scheveningen/Internationale Zone. Fase 3 gaat over de landzijde de doorkoppeling Voorburg – Zoetermeer Lansingerland.
  4. ZuidWestlandcorridor (RandstadRail / Leyenburgcorridor):  de eerste fase pre-verkenning bestaat uit de regionale studie naar noodzakelijke aanpassingen, opwaardering van de infrastructuur en te implementeren maatregelen voor de ZuidWestlandcorridor. Het gaat om de Leyenburgcorridor en de E-lijn van Randstad Rail (vrije kruising middels een Fly-over bij NOI en gekoppeld rijden van tram 3 en 4).

En verder in 2020...
Onderstaande onderwerpen hebbeneen raakvlak met OV NEXT en worden uitgewerkt in andere samenwerkingen:

  • MIRT verkenning CID – Binckhorst
    • De Nota Reikwijdte en Detail over Koningscorridor CID-Binckhorst is vastgesteld door het College;
    • Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) Startbeslissing voor de  Verkenning Hoogwaardig Openbaar vervoer(HOV) in het Central Innovation District (CID)/Binckhorst.
  • Oude Lijn
    • Participatie in het Metropolitaan Openbaar vervoer (MOVV) project voor de Oude Lijn, voorbereiding voor een MIRT besluit zodat er in 2021 toegewerkt wordt naar een formele MIRT startbeslissing.

No-regret pakket
In oktober 2020 heeft de gemeenteraad besloten tot een gemeentelijke bijdrage van € 39 mln. aan het totale programma van No-regret maatregelen. Het gaat om ruim € 137 mln. (RIS306078). In 2020 is gestart met de nadere uitwerking van de No-regret maatregelen (mobiliteitsmaatregelen) in het CID/Binckhorst.

Wat is er concreet gebeurd?

  • Vanuit het thema Smart Mobility is een Smart City handleiding gemaakt. Ook het onderzoek naar inzichtenkaarten CID - Binckhorst is afgerond. Dit biedt een uitwerking van duurzame mobiliteitsconcepten per deelgebied van CID – Binckhorst. Er is specifieke aandacht voor kansen voor mobility hubs. Voor de uitvoering van een gebiedsgerichte mobiliteitsaanpak CID – Binckhorst is een advies en voorstel opgesteld. Het gaat om het instellen van een operationeel programmateam Smart Mobility & Logistiek No-Regret voor CID Binckhorst.
  • In oktober is gestart met de onderzoeks-, verkennings- en schetsontwerp-fase voor de aanpassing van de drie spoorviaducten in de Binckhorstlaan voor de aanleg van een Hoogwaardig openbaar vervoer-baan, ProRail zal na de fase van het voorontwerp het project verder voorbereiden en uitvoeren. Tot die tijd nemen zij deel in de projectgroep en adviseren zij de gemeente voor een soepele overdracht na besluitvorming op het voorontwerp.
  • In 2020 zijn de voorbereidingen van de aanpak de Verlengde Velostrada verder ter hand genomen. Er is gewerkt aan het deel vanaf de Binckhorstlaan tot aan station Laan van NOI. Een stedenbouwkundig bureau heeft mogelijke routes verkend. Aan het eind van het jaar is de aanbestedingsprocedure gestart voor een ingenieursbureau die dit verder gaat uitwerken. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met ProRail en de aangrenzende projecten: Verlengde Velostrada fase 1 (brug over de Trekvliet en Trekvlietplein) en de ontwikkelingen rond station Laan van NOI.
  • Het schetsontwerp voor de onderdoorgang Trekvlietbrug (onderdeel van het Trekfietstracé) is klaar. Het schetsontwerp wordt voorgelegd aan betrokkenen uit de directe omgeving. Daarna start de uitwerking naar een voorontwerp.

Tram 2024
Tram 2024 heeft een nieuwe naam gekregen en heet nu Instroom Nieuwe Tram Haagse Regio (INTHR). Binnen INTHR vallen de lijnen 6, 12 en 16 en het laatste deel van lijn 1 dat nog aangepast moest worden.

Wat is er concreet gebeurd?

  1. Voor lijn 1 zijn begin 2020 de gemeenteraadsbesluiten genomen. Het werk op de Javastraat, de Jurriaan Kokstraat en de Gevers Deynootweg is inmiddels in uitvoering.
  2. Voor lijn 16 is een denktank ingesteld. Taak: een advies uit brengen over de inpassing van de tram in de Zoutmanstraat. Dit advies is aangeboden en overgenomen. Het voorontwerp van het deel van de lijn 16 Zoutmanstraat - Centrum is in concept af. Ook het voorontwerp van lijn 16 deel Moerwijk is in concept af. Beiden worden begin 2021 vrijgegeven voor inspraak. Ook het voorontwerp van het gedeelte van lijn 16 in het Statenkwartier is zo goed als klaar en zal ook in de eerste helft van 2021 de inspraak in gaan.
  3. Voor lijn 12 van het Markenseplein tot en met de Paul Krugerlaan en voor lijn 6 vanaf de Dierenselaan tot aan Om en Bij zijn de projecten opgestart om de inpassing van de nieuwe tram te ontwerpen.
  4. Met de MRDH en HTM zijn afspraken gemaakt over het budget en de bijdragen van alle partijen. De gemeentelijke bijdrage aan het programma is €35,3 mln. voor de lijn 6, 12 en 16. Dit is ongeveer 25% van het totale programma.
  5. Voor de komst van de nieuwe tram is ook aanvullende stallingscapaciteit nodig. De HTM werkt aan een herontwerp voor de remise Harstenhoekplein. Daarnaast wordt een nota van uitgangspunten gemaakt voor een nieuwe remise op de kavel langs de snelweg A12 (GAVI-kavel).     

Conducteurs op de tram
HTM heeft ook in 2020 extra conducteurs op de tram ingezet, mede op verzoek van de gemeente. Dit
bevordert de veiligheid in het openbaar vervoer. Het voorkomt zwartrijden, gaat vandalisme tegen en
vergroot het veiligheidsgevoel van de reizigers. In 2020 is hiervoor € 2 mln. besteed.

Inrichting verkeer

Rotterdamsebaan
In 2020 zijn de civieltechnische werkzaamheden aan de tunnel afgerond. Het testen van de tunneltechnische installaties is mede door corona vertraagd. Daardoor is openstelling van de tunnel uitgesteld tot medio 2021. De bouw wordt in 2021 en 2022 afgerond. Gerealiseerde investering in 2020 circa € 38,4 mln.

Voor de nieuw te bouwen bediencentrale in Scheveningen is een ontwerp vastgesteld (RIS304173).

Netwerk RandstadRail, lijn 1
Gestart in 2020: de werkzaamheden aan de Gevers Deynootweg tot en met de Prins Willemstraat en het deel Javastraat tot de Kneuterdijk, inclusief de vernieuwing van de Willemsparkbrug. Begin 2021 wordt dit afgerond. De reconstructie van de rotonde Duinstraat is uitgesteld, omdat nog geen overeenstemming is bereikt met de kioskhouder. Gerealiseerde investering: € 7,9 mln.

Netwerk RandstadRail, restwerkzaamheden
De halte Waldorpstraat is aangepast. Op het Palaceplein zijn gidslijnen aangebracht. Het ontwerp voor de halte Rijswijkseweg – Weteringkade is gereed en wordt in 2021 gerealiseerd. Totaal besteed in 2020 is € 0,4 mln.

Busplatform Den Haag CS
Het nieuwe busplatform op Den Haag Centraal (RIS285566) is opgeleverd. Hiermee kunnen reizigers met het openbaar vervoer efficiënt en comfortabel overstappen. Kosten in 2020: € 2,8 mln.

Straten, wegen en lanen (RIS280303 )
In 2020 is het Uitvoeringsprogramma I van de Kadernota Straten, Wegen en Lanen (RIS296333) verder uitgevoerd. Concrete projecten:

  • De rotonde Westduinweg – Schokkerweg is opgeleverd.
  • Hofzichtlaan. Het kruispunt met het Kleine Loo is aangepast en de tramsporen zijn vernieuwd.
  • De herinrichting Jan van Beersstraat is voorbereid. De uitvoering staat gepland voor het voorjaar van 2021.
  • Het kruispunt Soestdijkseplein is opnieuw ingericht. Met vrijliggende fietspaden en veiligere oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers zijn zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid verbeterd.
  • Het voorontwerp voor de Noordwestelijke hoofdroute trajectdeel 3 (Houtrustbrug en knelpunten President Kennedylaan-Johan de Wittlaan) is vastgesteld (RIS305872 ).
  • Er is gewerkt aan het voorontwerp van het kruispunt Rijnstraat-Bezuidenhoutseweg-Koningin Julianaplein. Doel: de verkeersveiligheid en verkeersafwikkeling van fietsers en voetgangers verbeteren.

Verder is gestart met diverse infrastructuurprojecten waarvoor apart middelen zijn opgenomen in het coalitieakkoord 2019-2022. Het gaat om de volgende activiteiten:

  • Het co-creatieproces voor verkeersmaatregelen voor de kwaliteitsverbetering Centrum- Noord (o.a. aanpak doorgaand autoverkeer Mauritskade) is afgerond. Het resultaat is een adviesrapport van de belangenorganisaties aan de gemeente.
  • Er is een integraal schetsontwerp uitgewerkt voor de ongelijkvloerse kruising Erasmusweg-Lozerlaan.
  • Een studie is gestart naar een ontwerp voor het vereenvoudigen van de verkeersstromen van de Zevensprong.
  • Er is een verkenning uitgevoerd naar een onderdoorgang bij het Hildebrandplein.

Verkeersveiligheid
Het uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid 2020-2022 is vastgesteld (RIS305102). In het kader van dat programma zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

  • De Van der Vennestraat is aangepakt in het kader van ‘Veilige Snelheden’. Er zijn 14 schoolzones ingesteld.
  • Algemene verkeersveiligheidsmaatregelen zijn doorgevoerd op de Oude Haagweg, Eisenhowerlaan, Laan van Hoornwijck, Zeestraat, Molenpolderstraat en Stationsweg – Wagenstraat.
  • Black spots aangepakt op Laan van Meerdervoort / Ockenburghstraat, Kamperfoeliestraat / Loosduinseweg en Laan van Leidscheveen / Vrouw Avenweg.
  • De 30 km-zones zijn klaar in de Azaleastraat en in Houtwijk.
  • Intensivering soepele samenwerking met Openbaar Ministerie om meer snelheidscamera’s in de stad te krijgen. In 2021 worden deze geplaatst.
  • In het kader van werk-met-werk zijn bijdrages geleverd aan onder andere het Veluweplein en het project Goudsbloemlaan.

Verkeerseducati e

Resultaten voor 2020:

  • Samenwerking met de ANWB en stichting Leren Doen voor fietsen voor Biking2Skool=Cool programma.
  • Uitbreiding proeflessen ouder-kind-fietsen in het programma Veilig Leren Fietsen voor het basisonderwijs.
  • Verkeersdag voor de allerkleinsten (0-4 jaar) tijdens de themaweek Maak een punt van nul verkeersslachtoffers.
  • Nieuwe coronaproof fietsverlichtingscampagne.
  • Nieuwe online-campagnes en coronaproof interventies voor jongeren over afleiding, alcohol & drugs.
  • Nieuwe (online) campagne tegen lachgas in verkeer.
  • Campagne schoolbrengweek.
  • Oriëntatie onderzoek zelfredzaamheid en verkeersveiligheid senioren.
  • Inventarisatie fietslessen in Den Haag.
  • Samenwerking met ROV-ZH en MRDH-gemeenten voor de aanpak van race- en patsergedrag.
  • De verkeerscursussen voor senioren konden door de coronamaatregelen niet uitgevoerd worden.
  • Voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zijn de programma’s Veilig Leren Fietsen (32 scholen) en Biking2Skool (39 klassen) uitgevoerd. Beide programma’s stopten tijdelijk tijdens de lockdown begin 2020. Na heropening zijn de programma’s hervat.

In 2020 is aan verkeersveiligheid, verkeerseducatie en het inrichten van schoolstraten crowd control proof € 4,0 mln. besteed.

Sterfietsroutes
In 2020 is de fietsstrategie 2040 Ruim baan voor de fiets verder uitgewerkt en heeft het college het uitvoeringsprogramma Ruim baan voor de fiets 2020 – 2025 vastgesteld (RIS306923).

Sterfietsroutes in 2020:

  • Sterfietsroute naar Wateringse Veld (RIS296344 ): Veluwepleinbrug is verbreed. De aanbestedingen zijn voorbereid voor Veluweplein – Hoefkade, Monstersestraat / ’s-Gravenzandenlaan en Schalk Burgerstraat.
  • De Sterfietsroute Trekvliettracé (RIS296397) is opengesteld voor fietsverkeer. Met het project is een fietspad door de Vlietzone en het fietsviaduct Jan Linzel over de A4 gerealiseerd.
  • Sterfietsroute Centrum – Scheveningen Haven (RIS289283 ). De fietsstraat aan de Suezkade en de Constant Rebequestraat zijn opgeleverd.
  • Sterfietsroute Centrum – Voorburg – Ypenburg – Nootdorp (RIS302971 ): Het kruispunt Westvlietweg – Spoorlaan is heringericht. Het aanpassen van de keermuur en de drempels op de Spoorlaan is voorbereid;
  • Sterfietsroute Schilderswijk-Moerwijk (RIS304629 ): vooruitlopend op het realiseren van de Sterfietsroute Schilderswijk – Moerwijk zijn verkeersmaatregelen uitgevoerd in de Stationsbuurt en Schilderswijk. Daarmee wordt doorgaand autoverkeer in dit gebied verminderd om ruimte te maken voor de fiets.

Voorbereidingen in 2020:

  • Sterfietsroute Wassenaar: Leidsestraatweg tussen Waalsdorperlaan en fietspad Haagse Bos;
  • Metropolitane Fietsroute Den Haag – Pijnacker (Den Haag Centrum – Ypenburg/Trekfietstrace): In samenwerking met omliggende gemeenten en de MRDH is gewerkt aan een verkenning voor maatregelen op deze fietsroute, grotendeels gelijk aan de Sterfietsroute Den Haag Centrum-Ypenburg (Trekfietstracé). Belangrijke onderdelen van de route betreffen het gedeelte door de Binckhorst en de Nieuwe Tolbrug, Bosweide en de Pletterijkade.
  • Sterfietsroute Verlengde Velostrada: brug over de Trekvliet.
  • Sterfietsroute Den Haag Centrum – Scheveningen-Bad.
  • Sterfietsroute Den Haag Centrum – Vroondaal.

In 2020 zijn de volgende ontbrekende schakels op het fietswegennet opgeleverd en of voorbereid:

  • Scheveningseweg, tussen Laan van Meerdervoort en Carnegielaan
  • Waalsdorperweg
  • Valkenbosplein
  • Zeestraat
  • Elandstraat
  • Westvlietweg – Park Nabij
  • Schenkkade
  • Laan van NOI – Haagse Bos (RIS3030300)

Verder is de doorstroming voor fietsers bij kruispunten verbeterd. Tijdens de coronacrisis zijn de instellingen op 100 kruispunten aangepast (RIS306223). De kruispunten Loosduinseweg – Fahrenheitstraat en het Valkenbosplein (RIS305706) zijn fietsvriendelijker ingericht in combinatie met het vervangen van de verkeerslichten. De ontwerpen voor een aantal andere kruispunten is nader uitgewerkt.
In 2020 is aan de Sterfietsroutes en de ontbrekende schakels € 6,7 mln. besteed, inclusief een investering van €1,9 mln.

Fietsen
In samenwerking met de Fietsersbond zijn 9 fietsonvriendelijke situaties aangepakt. Hier is € 0,2 mln. aan uitgegeven.

In de binnenstad is in drukke en/of smalle straten overgegaan tot ‘Winkels open, fietsers lopen’. Voor de Gedempte Gracht / Gedempte Burgwal is nader onderzocht of dit voor de Grote Marktstraat een alternatief voor fietsers kan zijn (RIS305671).

In 2020 is een samenwerkingsverband opgezet met de ANWB, stichting Leren doen en stichting Biking2skool. Doel: alle kinderen in Den Haag aan een fiets helpen. Ook is een communicatiestrategie voor de fiets uitgevoerd, o.a. met de website www.denhaagfietst.nl en fietsambassadeurs.

Fietsparkeren
In 2020 zijn drie fietsenstallingen opgeleverd, namelijk de KJ-stalling bij station Den Haag Centraal, de stalling bij station Hollands Spoor en Noordeinde (semi-bewaakte fietsenstalling). Voor het beheer van de KJ-stalling is een contract met de NS ondertekend tot de tijdelijke sluiting per medio 2021 van de stalling vanwege de bovenbouw.

Verder is een eerste rapportage opgesteld over de haalbaarheid van een ondergrondse fietsenstalling op het Buitenhof. Op dit moment vinden nog een aantal detailonderzoeken plaats. Voor de huidige tijdelijke fietsenstalling op het Buitenhof loopt een onderzoek om die te verbeteren en op te knappen.

Het onderzoek naar de herkenbaarheid en vindbaarheid van de fietsenstallingen is vanwege corona uitgesteld naar 2021. Enerzijds ligt de nadruk op het op orde brengen van de signing van al eerder geopende fietsenstallingen. Anderzijds gaat het om creatieve oplossingen voor de vindbaarheid. In het najaar is enkele weken een promo-team ingezet in samenwerking met crowdmanagement voor de stallingen Noordeinde, Denneweg en de Driehoekjes.

Biesieklette B.V. heeft tijdens de eerste Corona lockdown het beheer van haar fietsenstalling af- en weer opgeschaald. Half december is opnieuw een afschaalplan als gevolg van Corona opgesteld.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft voor de Laan van NOI middelen toegezegd voor het realiseren van fietsparkeeroplossing op korte termijn en voor een studie voor de lange termijn.

Aan fietsparkeren, inclusief de bijdrage aan Biesieklette B.V. is in 2020 € 3,7 mln. besteed.

Asfalteren fietspaden
In 2020 is 3,2 kilometer tegelfietspad omgezet in comfortabel rood asfalt.  Hiermee is in totaal (sinds 2006) 153 kilometer tegelfietspad geasfalteerd. In het kader van de motie Overprogrammering asfalteren fietspaden (RIS 303151) zijn in 2020 hiervoor extra middelen ingezet. In totaal is  € 2,2 mln. besteed.

Parkeren in woongebieden
De gemeenteraad is geïnformeerd over de voortgang binnen het programma Parkeren in Woongebieden (RIS 306230). In wijken met een parkeerdruk van boven de 90% zijn de straten opnieuw ingericht en is de parkeersituatie sterk verbeterd. De projecten Bezuidenhout-Oost fase 2B (RIS295688, parkeersaldo -11), Rustenburg Oostbroek (RIS295798, +88), Laakkwartier-West (RIS296976, +37) en Laakkwartier-Oost (RIS298178, +175) 2020 zijn opgeleverd.

De tijdelijke parkeergarage aan de Nieuwersluistraat is gesloopt. Er is een nieuw parkeerterrein met 88 parkeerplaatsen ingericht.

De werkzaamheden aan de Goudsbloemlaan lopen door tot in 2021. Het parkeerproject de Mient en Bezuidenhout Oost fase 3 zijn voorbereid. Een tijdelijke parkeervoorziening is gerealiseerd bij sportpark Madestein, vooruitlopend op een meer permanente parkeervoorziening.
In totaal is € 10,6 mln. besteed, waarvan € 9,7 mln. geactiveerd. Het programma Parkeren in Woongebieden heeft daarmee, in combinatie met de invoering van betaald parkeren, een bijdrage geleverd aan het leefbaarder en beter bereikbaar maken van de stad. De gemeenteraad is geïnformeerd over de voortgang (RIS306230).

In 2019/2020 zijn in totaal respectievelijk 717/906 parkeerplaatsen aangepakt:

Buurt

2019

2020

Bezuidenhout Oost, fase 2B

173

428

Rustenburg Oostbroek

284

Laakkwartier West

91

136

Laakkwartier Oost

169

254

Nieuwersluisstraat

88

Totaal

717

906

De gemeente heeft in 2020 de gerenoveerdeparkeergarage De Zeeheld overgenomen. In de garage zijn 135 parkeerplaatsen beschikbaar. Bewoners en bedrijven kunnen met een abonnement in deze garage parkeren.
Ontwikkeling P+R
Het P+R-arrangement (RIS295803) helpt bezoekers om snel en goedkoop op de eindbestemming in de centrale zone en Scheveningen te komen. Diverse onderzoeken maken duidelijk dat een P+R op de oorspronkelijke locatie in Forepark (direct naast de tramhalte) aanzienlijk duurder wordt dan in eerste instantie geraamd. Dit was aanleiding om in 2020 de plannen voor P+R Forepark te heroverwegen. Voor de korte termijn wordt gezocht naar een geschikte locatie voor een tijdelijke, kleinschalige P+R. Tegelijkertijd start een locatiestudie en businesscase naar een definitieve, grootschalige P+R in de omgeving van Forepark. Park + Beach vanaf CS New Babylon is in de zomer van 2020 opnieuw in gebruik genomen.

Verder zijn in het kader van mobiliteitstransitie activiteiten gerealiseerd op het gebied van deelmobiliteit en mobiliteitshubs.

Deelmobiliteit

  • Greenwheels, SnappCar, MyWheels, Buurauto en Amber zijn actief als aanbieder c.q. platform op de markt van station based deelauto’s. In 2020 is daar We Drive Solar bijgekomen in het Energiekwartier. Sixt biedt sinds de zomer van 2020 free floating deelauto’s aan.
  • Op de deelfietsmarkt is in 2019 en 2020 een pilot actief geweest met HTM Fiets, Mobike en GoAbout. Deze laatste 2 aanbieders zijn inmiddels niet meer actief in de stad. In juli 2020 heeft Den Haag vergunningen verleend aan HTM Fiets, Donkey Republic en Cargoroo voor deel(bak)fietsen. Deze aanbieders zijn inmiddels gestart met hun dienstverlening.
  • In 2020 zijn vergunningen verleend om elektrische deelscooters aan te bieden aan felyx, GO Sharing, FLY Sharing en Check. Met uitzondering van FLY Sharing zijn deze aanbieders inmiddels gestart met hun dienstverlening.
  • Via DEEL zijn 5 autodeelcoöperaties operationeel in verschillende Haagse wijken.

Mobiliteitshubs

  • In 2020 is een start gemaakt met het opstellen van een strategie voor mobiliteitshubs.
  • Er is geparticipeerd in diverse onderzoekstrajecten rondom mobiliteitshubs. Doel: het selecteren van concrete locaties voor mobiliteitshubs vanaf 2021.
  • De service Uit-je Auto (voordelig arrangement parkeren en natransport vanaf World Forum) is dit jaar voortgezet. Via een enquête onder bewoners van het Statenkwartier en Duinoord is input verzameld voor een pilot met bewonersparkeren in het eerste kwartaal van 2021.

Verkenningen
In 2020 is gewerkt aan de verkenning van een alternatieve fietsroute Grote Marktstraat. Begin 2021 wordt de verkenning afgerond en in uitvoering genomen. Concreet: de Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal worden ingericht als fietsstraat. De verkenning naar de Koningskade - Zuid Hollandlaan is afgerond (RIS 288162).

Verkeersmanagement
Voor het verkeer heeft Den Haag een verkeerscentrale, 250 verkeersregelinstallaties, 72 dynamische route-informatiepanelen, 1.510 bewegwijzeringsobjecten en 140 verkeerscamera’s. Dat gebeurt in nauwe samenwerking met regionale verkeerspartners in de samenwerkingsorganisatie Bereik. Verkeersdata worden ingewonnen en ingezet om de afwikkeling van het verkeer te optimaliseren.

Wat is er in 2020 gebeurd?
Voor de Rotterdamsebaan zijn verkeersregelscenario’s aangepast opgesteld. Voor bijzondere projecten, zoals onderhoudswerkzaamheden aan de Utrechtsebaan en de N14 en de herinrichting van de Soestdijkseplein, zijn in 2020 specifieke verkeersregelscenario’s opgesteld en ingezet. Tot slot zijn allerlei scenario’s opgesteld en ingezet om het publiek te wijzen op de coronamaatregelen en om drukte te voorkomen.

Ongeveer 100 verkeerslichten zijn vanwege de coronamaatregelen anders ingesteld, zodat fietsers en voetgangers meer groentijd krijgen en beter afstand kunnen houden. Ook zijn er 5 verkeersregelinstallaties vervangen, waarvan 2 in nauwe samenwerking met de integrale projecten NRR lijn 1 Scheveningen en Centrum en Valkenbosplein.

De gemeente is bezig met de uitrol van de nieuwe generatie intelligente verkeersregelinstallaties. In 2020 zijn hiervoor 20 installaties omgebouwd. Deze verkeerslichten zijn in staat te communiceren met voertuigen of met een app op een smartphone. De techniek is nog in ontwikkeling. Stap voor stap zal de markt nieuwe mogelijkheden bieden, waarmee de verkeersafwikkeling steeds beter wordt. Wegbeheerders, kennisinstituten en industrie werken hierbij nauw samen. De komende jaren worden uiteindelijk alle 110 verkeerslichten op het netwerk van de verkeerscentrale omgebouwd tot een intelligente verkeersregelinstallatie.

Aan verkeersmanagement is in 2020 € 4,9 mln. besteed.

Bereikbaarheidsregie
Op basis van het uitvoeringsprogramma Bereikbaarheid 2020-2021 (RIS304389) is de bereikbaarheidsregie uitgevoerd. In 2020 zijn 322 activiteiten uitgevoerd om werken af te stemmen die grote impact hebben op het verkeer. Daaronder bevonden zich 286 bouwprojecten en wegwerkzaamheden, en 33 activiteiten van Rijkswaterstaat en ProRail in onze regio. In verband met de coronamaatregelen waren er dit jaar slechts 3 (grote) evenementen in Den Haag.

Gerealiseerde projecten met grote stedelijke impact zijn o.a.: de overkluizing A12 ter hoogte van de Koekamp, de aanleg van de Rotterdamsebaan, de fietsenkelder bij station Den Haag Centraal, de nieuwe entree aan de Laakzijde van station HS, het asfaltonderhoud Loevesteinlaan, de herinrichting en rioolvervanging van winkelgebied Frederik Hendriklaan en het werk aan tramlijn 1 tussen de kust en het centrum.

In 2020 is aan regie op bereikbaarheid € 1,1 mln. besteed.

Parkeren

Parkeren op straat
Op basis van de evaluatie van de parkeerregeling in het Haven-, Staten- en Geuzenkwartier is in 2020 besloten om door te gaan met betaald parkeren. De werkingstijden zijn per 1 april 2020 aangepast, zodat de ongewenste neveneffecten van deze parkeerregeling worden beperkt. Vanaf die datum zijn de vergunningsgebieden Duindorp en Scheveningen samengevoegd.

In 2020 is onderzocht of in Moerwijk-Noord, Moerwijk-Oost, Morgenstond-Zuid en Architectenbuurt draagvlak is voor de invoering van een parkeerregeling. In Moerwijk-Noord en een deel van de Architectenbuurt is dat het geval. Per 1 februari 2021 wordt daar een parkeerregeling ingevoerd.

In Bezuidenhout-West wordt per 1 april 2021 de parkeerregeling uitgebreid. Uit onderzoek blijkt dat daar draagvlak voor is. Dit onderzoek wordt in Bezuidenhout-Midden en -Oost nog uitgevoerd.

In 2020 is € 14,3 mln. besteed aan parkeren op straat.

Stallingsgarages
In samenwerking met de Veiligheidsregio Haaglanden is bekeken hoe de gemeentelijke stallingsgarages die groter zijn dan 1.000 m² brandveiliger kunnen worden gemaakt. In 35 van de 106 gemeentelijke stallingsgarages zijn volgens het Bouwbesluit brandveiligheidsmaatregelen nodig. In de periode vóór 2020 zijn in 16 garages al brandveiligheidsmaatregelen genomen. In 2020 zijn in 11 garages brandmeldinstallaties aangebracht en aanvullende maatregelen uitgevoerd. Daarmee lopen de werkzaamheden voor op de planning. Eind 2021 zijn de werkzaamheden in alle 35 garages afgerond. Kosten in 2020: € 0,7 mln.

De bezettingsgraad in de stallingsgarages steeg in 2020 naar 85%. Dit is het gevolg van de screening van parkeervergunningen waarvoor de juridische grondslag niet meer voldoet. Deze aanpak was een direct gevolg van de uitkomsten van de Werkgroep Parkeren Schilderswijk-Transvaal. Het heeft ook te maken met de drukte door het thuiswerken vanwege corona.

Parkeerbelasting
In 2020 zijn de tarieven voor parkeren op straat en voor parkeervergunningen trendmatig verhoogd. De coronacrisis had een negatieve impact op de mobiliteit per auto binnen de gemeente en daarmee op de baten uit parkeren op straat. De totale baten parkeerbelasting voor 2020 zijn € 64,9 mln.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 16:52:32 met de export van 10/12/2021 16:45:01