Jaarverslag

Mobiliteit

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten incl. dotaties aan reserves

68,6 mln.

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

76,9 mln.

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Toelichting op de samenstelling van de lasten in 2020
De inrichting van verkeer omvat bijna de helft van de lasten op dit programma. Deze activiteit is gericht op de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en de doorstroming van de verschillende vervoersstromen in de stad. Ongeveer 27% van de lasten is voor parkeren. Dit is gericht op het handhaven van het parkeerbeleid, het creëren van fietsvoorzieningen en het verstrekken van parkeervergunningen.

Toelichting op de dekking van het programma in 2020
Parkeerbelasting is met 89% veruit de grootste dekkingsbron op dit programma. Deze inkomsten staand uit de parkeeropbrengsten uit het parkeren op straat, parkeervergunning en wegsleepregeling.

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Actuele begroting 2020

Resultaat 2020

Ontwerp begroting 2020

Rekening 2019

Lasten

68.645

71.433

2.788

V

68.743

62.323

Baten

75.736

55.870

19.866

V

77.655

74.299

Saldo exclusief reserves

7.091

V

15.563

N

22.654

V

8.912

V

11.976

V

Dotaties aan reserves

0

0

0

-

0

0

Onttrekkingen aan reserves

1.199

1.199

0

N

1.225

2.889

Saldo inclusief reserves

8.290

V

14.364

N

22.654

V

10.137

V

14.866

V

Toelichting financieel resultaat

Resultaten
Het programma Mobiliteit sluit af met een positief resultaat van € 22,7 mln. ten opzichte van de begroting. De belangrijkste resultaten zijn

·      Door de Coronacrisis nam de mobiliteit binnen de gemeente af. Op basis van de maatregelen zijn de begrote parkeerbaten verlaagd met € 22,5 mln. Het terugkeren van de mobiliteit is sneller gegaan dan verwacht. Met het versoepelen van de Coronamaatregelen en de mooie zomer zijn meer parkeerbaten ontvangen (€ 12,3 mln.). Dit resultaat op parkeeropbrengsten wordt verrekend met een lagere onttrekking uit de reserve Coronabuffer (programma 15 Financiën).
·      Perceptielasten € 1 mln.: door de stijging in het aantal naheffingsaanslagen zijn ook de inkomsten door invordering toegenomen.

  • De financiële afwikkeling van de ontbinding van HTM Beheer B.V. leidde tot een incidenteel voordeel van € 4,5 mln.

·       Mede door de Coronacrisis zijn diverse mobiliteits- en parkeerprojecten in 2020 niet volledig uitgevoerd. Hierdoor blijven de lasten circa € 1,8 mln. achter op de begroting.
·     De P+R voorziening Hoornwijck is, mede door Corona, minder gebruikt. Daarnaast is de P+R Forepark niet gerealiseerd. Hierdoor heeft de gemeente € 0,7 mln. minder vergoeding aan exploitant van de garage en de HTM betaald. Dit leidt tot een voordeel.
·     Voor de uitvoering van de motie asfaltering fietspaden is in 2020 voor circa € 1,2 mln. extra besteed in naleving van de motie overprogrammering asfalteren fietspaden (RIS 303151)
·     De gemaakte (voorbereidings) kosten P+R Forepark, €1,3 mln., zijn niet meer activeerbaar en zijn ten laste van de exploitatie gebracht. De garage wordt op de betreffende locatie gerealiseerd wordt.
·      De afgelopen jaren is de onroerendzaaksbelasting onterecht ten laste van het investeringsbudget KJ-Plein gebracht. In 2020 heeft een administratieve correctie plaatsgevonden  ten laste van de exploitatie. Dit leidt tot een nadeel van € 0,6 mln. en wordt met reserve Activafinanciering verrekend.

  • Voor het voorbereiden van projecten duurzame mobiliteit bekostigd uit de onttrekking reserve Verbeteren duurzame mobiliteit is € 0,2 mln. minder besteed. Conform het besluit RIS305669 moet dit saldo teruggestort worden naar deze reserve.

Neutrale ontwikkelingen
In 2020 is circa € 1,9 mln. besteed aan verkeerseducatieprojecten, verkeersdata en fiets- en verkeersveiligheidsprojecten. Tegenover de kosten staan ook ontvangen subsidies van onder andere de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Hierdoor zijn de lasten en baten op dit programma gestegen.

Verschillen 2020 t.o.v. 2019
De lasten 2020 zijn € 6,3 mln. hoger dan in 2019. Dit heeft onder meer betrekking op: € 1,3 mln. voor deactiveren van de (voorbereidings)kosten P+R Forepark, € 1,5 mln. hogere kapitaallasten als gevolg van investeringen en € 3,5 mln. voor diverse fiets- en verkeersveiligheidsprojecten.

De baten zijn € 0,3 mln. lager ten opzichte van 2019. Dit heeft betrekking op: € 4,5 mln. incidenteel voordeel vanwege financiële afwikkeling van de ontbinding van HTM Beheer B.V., € 2,7 mln. minder onttrekking aan reserves en  € 2,1 mln. minder parkeeropbrengsten als gevolg van de Coronacrisis.

Corona
De impact van corona op het programma Mobiliteit voor 2020 is € 11,3 mln. negatief. De belangrijkste coronaeffecten zijn:

  • Crowd control er zijn extra maatregelen getroffen op de onderdelen schoolstraten en verkeersmanagement (€ 1,1 mln. N) om drukte te voorkomen en 1,5 meter afstand te houden, deze uitvoeringskosten hoger dan ingeschat dan in de 8-maandsrapportage.
  • Minder parkeeropbrengsten (€ 10,2 mln. N). tov. begroting.

In het najaar was voor deze coronaeffecten al een dekking van € 23,3 mln. voorzien uit de coronabuffer. Zie ook de 8-maandsrapportage (RIS 306618) en het gemeenteraadsvoorstel begrotingsactualisatie effecten coronacrisis (RIS 307129).

Groei aandeel openbaar vervoer (Verkeer)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

3.235

0

3.235

N

Begroting 2020

3.419

0

3.419

N

Resultaat

184

V

0

184

V

Toelichting op lasten en baten
De lasten bedragen € 3,2 mln. Hiervan bestaat € 2 mln. uit uitgaven voor de inzet van conducteurs op de tram. Verder is € 0,7 mln. voor de voorbereiding van de mobiliteitsprojecten en € 0,5 mln. voor preverkenning van de schaalsprong openbaar vervoer.

Inrichting verkeer

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

39.968

8.429

31.539

N

Begroting 2020

39.808

2.134

37.674

N

Resultaat

160

N

6.295

V

6.135

V

Toelichting op lasten en baten
De lasten voor de inrichting verkeer bedragen in 2020 € 40,2 mln.. Hiervan heeft € 13,3 mln. betrekking op kapitaallasten en € 26,9 mln. komt voort uit herinrichtingen verkeersprojecten, maatregelen voor doorstroming van het verkeer en mobiliteitstransitie.

De opbrengsten bedragen € 8,4 mln. De financiële afwikkeling van de ontbinding van HTM Beheer B.V. leidde tot een incidenteel voordeel van € 4,5 mln. Daarnaast heeft € 1,8 mln. betrekking op subsidiebijdragen van de MRDH en het Rijk voor o.a. fietsprojecten. € 1,2 mln. betreft een onttrekking uit de reserve Parkeren, € 0,9 mln. is ontvangen van het Rijk, MRDH en PZH voor het MIRT onderzoek Rotterdam Den Haag.

Toelichting op financieel resultaat                                                                                 € 6,1 mln. V/I

Lasten                                                                                                                                               € 0,2 mln.  N/I

Asfalteren fietspaden                                                                                                                    € 1,2 mln. N/I
In het kader van de uitvoering van de motie asfaltering fietspaden wordt jaarlijks ongeveer € 1,0 mln. extra besteed dan begroot. In 2020 is deze extra besteding uitgekomen op € 1,2 mln.

Bewegwijzering fietsparkeren                                                                                                   € 0,3 mln. V/I
Het aanbrengen van een statische voorziening, inclusief communicatiecampagne is vanwege Corona uitgesteld tot in 2021. Voordelig resultaat € 0,3 mln.

P + R Voorzieningen                                                                                                                     € 0,7 mln. V/I
Voor P + R voorzieningen in de stad is jaarlijks € 1,1 mln. beschikbaar (RIS295803). Mede door Corona  is de P+R Hoornwijck minder gebruikt. Daarnaast is de P+R Forepark niet gerealiseerd. Hierdoor heeft de gemeente minder vergoeding aan de exploitant van de garage en de HTM betaald.

P + R Forepark                                                                                                                                € 1,3 mln. N/I
De geplande voorziening blijkt niet realiseerbaar. De gemaakte kosten zijn hierdoor niet meer activeerbaar en zijn ten laste van de exploitatie gebracht.

Projecten Parkeren in woongebieden                                                                                       € 0,4 mln. V/I
De Parkeren in woongebieden projecten (zoals Laakkwartier West) met financiering uit de reserve Parkeren zijn goedkoper uitgevoerd.  

Overige verkeersprojecten                                                                                                          € 1,1 mln. V/I
Een aantal projecten is mede door Corona slechts gedeeltelijk of niet uitgevoerd in 2020. Dit zorgt in totaal voor een onderschrijding van € 1,1 mln. Het gaat onder andere om de parkeervoorziening Nieuwersluisstraat inclusief het aanbrengen van fietsnietjes voor € 0,4 mln., het aanbrengen van de fietparkeervoorzieningen Kijkduin voor      € 0,2 mln. Het realiseren van 10 beoogde vrijstraten was niet mogelijk vanwege de noodzakelijke participatie . Overschot € 0,2 mln. Daarnaast zijn de verkenningen voor de rotondes Wateringseveld nog niet gestart € 0,3 mln.

Verkeersmanagement                                                                                                                   € 0,8 mln. V/I
Deze projecten zijn doorgeschoven naar 2021: aanpassing kruispunt HagaZiekenhuis, K014 NRR Lijn 1 en diverse VRI aanpassingen door het ontbreken representatieve quickscans. 

Inrichting schoolstraten (crowd control)                                                                              € 0,3 mln. N/I
Bij scholen zijn extra maatregelen getroffen om drukte te voorkomen (fysieke inrichting van schoolstraten). De totale lasten bedragen € 1,0 mln. Ten opzichte van de begroting zijn € 0,3 mln. meer kosten gemaakt.

OZB afrekening Fietsenkelder KJ-Plein                                                                                              € 0,6 mln. N/I
De afgelopen jaren is de onroerendzaaksbelastng onterecht ten laste van het investeringsbudget Fietsenkelder KJ Plein gebracht. In 2020 heeft een administratieve correctie plaatsgevonden naar de exploitatie. Deze extra lasten komen ten lasten van de reserve activafinanciering. Hiervoor is op programma Financiën een extra onttrekking gedaan.

Apparaatslasten                                                                                                                                        € 1,2 mln.  V/I
De Coronacrisis heeft geleid tot het minder opnemen van verlof waardoor de declarabele uren zijn toegenomen. Verwacht wordt dat dit in de komende jaren tot problemen leidt gezien de hoeveelheid nog op te nemen verlof.

Overig                                                                                                                                                          € 0,5 mln.  V/I

Neutrale ontwikkelingen
€ 1,6 mln. is niet toegelicht bij de afwijkingen op de lasten en baten. Dit betreft neutrale
ontwikkelingen die niet tot een resultaat leiden omdat tegenover de hogere/lagere lasten ook
hogere/lagere baten staan.

Baten                                        € 6,3 mln. V/I

Ontbinding HTM Beheer B.V.                              € 4,5 mln. V/I
De financiële afwikkeling van de ontbinding van HTM Beheer B.V. leidde tot een
incidenteel voordeel van € 4,5 mln.

Subsidiebijdragen fiets- en verkeersveiligheidsprojecten                                                      € 0,7 mln. V/I
Den Haag heeft verschillende subsidiebijdragen ontvangen en ingezet voor fiets- en verkeersveiligheidsprojecten.

Bijdragen MIRT onderzoek Rotterdam-Den Haag                                                         € 0,9 mln. V/I
In 2020 is een subsidie ontvangen en ingezet van het Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de Provincie Zuid Holland en derden voor onder meer het MIRT onderzoek Rotterdam Den Haag, voor verkeerseducatieprojecten, voor verkeersdata en voor innovaties zoals het stallen van fietsen.

Parkeren

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

18.334

1.017

17.317

N

Begroting 2020

20.750

706

20.044

N

Resultaat

2.416

V

311

V

2.727

V

 Toelichting op lasten en baten
Aan de activiteit Parkeren is in 2020 € 18,3 mln. besteed: € 5,9 mln. heeft betrekking op het beheer en onderhoud van automaten op straat, € 4,9 mln. betreft apparaatslasten, € 1,9 mln. betreft de dagelijkse beheerskosten van de gemeentelijke parkeergarages en € 3,1 mln. is de bijdrage aan het dagelijks beheer en exploitatie van de bewaakte Biesieklette fietsenstallingen verwerkt (€ 0,3 mln.). De kapitaallasten bedragen € 2,5 mln.

De baten 2020 bedragen € 1,0 mln. en hebben betrekking op huuropbrengsten (o.a. verhuur busremise Telexstraat en het factureren van een OZB-aanslag aan derden).

Toelichting op financieel resultaat                                                                                    

Lasten                                                                                                                                                     € 2,4 mln.  V/I

Nieuwersluisstraat                                                                                                                                € 0,3 mln. V/I
De overdracht van de garage Nieuwersluis aan derden financieel afgehandeld.

Beheer en onderhoud                                                                                                                            € 0,4 mln. V/I
De lasten van de VAB-garage Apeldoornselaan is € 0,2 mln. nadelig door reparaties en storingen als gevolg van verouderde techniek. Verder zijn de onderhoudskosten van parkeerautomaten lager als gevolg van de verdunning en een nieuw contract (€ 0,2 mln.).

Apparaatslasten                                                                                                                                       € 0,5 mln.  V/I
De apparaatslasten zijn lager door met name lagere opleidingskosten, onder andere doordat opleidingen niet Coronaproof konden worden aangeboden.

Projecten                                                                                                                                                   € 0,6 mln. V/I
Door de coronacrisis zijn er minder keuringen uitgevoerd door de GGD voor invalideparkeerplaatsen. Daardoor zijn er minder plaatsen aangelegd (€ 0,2 mln.). Door coronazijn er minder projecten uitgevoerd (€ 0,2 mln.). De lasten voor de technische kosten zijn lager (€ 0,2 mln.).

Overige                                                                                                                                                  € 0,3 mln. V/I

Baten                                                                                                                                                    € 0,3 mln. V/I
Dit wordt toegelicht onder neutrale ontwikkeling

Neutrale ontwikkelingen
€ 0,3 mln. is niet toegelicht bij de afwijkingen op de lasten en baten. Dit betreft neutrale
ontwikkelingen die niet tot een resultaat leiden omdat tegenover de hogere/lagere lasten ook
hogere/lagere baten staan:

 Aanslag onroerendzaaksbelasting
De aanslag voor de onroerendzaaksbelasting voor enkele parkeergarages is ontvangen en daarna doorberekend aan de betreffende derden. Zowel in de lasten (aanslag) als in de baten (doorbelasting) is een bedrag van € 0,3 mln. opgenomen.

Parkeerbelasting (perceptielasten)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

2.189

2.569

380

V

Begroting 2020

2.274

1.600

674

N

Resultaat

84

V

969

V

1.054

V

Parkeerbelasting (handhaving)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

4.616

0

4.616

N

Begroting 2020

5.182

0

5.182

N

Resultaat

566

V

0

V

566

V

Vennootschapsbelasting

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

310

0

310

N

Begroting 2020

0

0

0

V

Resultaat

310

N

0

310

N

Parkeerbelasting (opbrengsten)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

-7

64.920

64.927

V

Begroting 2020

0

52.629

52.629

V

Resultaat

7

V

12.291

V

12.298

V

Toelichting op lasten en baten
De lasten voor parkeerbelasting zijn € 7,1 mln. Hiervan heeft € 4,6 mln. betrekking op de lasten van de parkeercontroleurs en € 2,2 mln. op de inning van de parkeerbelastingen en € 0,3 mln. gaat om te betalen vennootschapsbelasting. 

De totale baten voor parkeerbelasting zijn € 67,5 mln. De totale parkeeropbrengsten bedragen € 64,9 mln. Dit bestaat uit voor € 32,7 mln. uit parkeren op straat, € 16,8 mln. betreft naheffingen en het wegslepen van auto’s en  € 15,4 mln. zijn de opbrengsten uit parkeervergunningen. Verder bestaan  de baten voor € 2,6 mln. uit opbrengsten perceptielasten. 

Toelichting op financieel resultaat                                                                                    

Lasten                                                                                                                                                       € 0,3 mln.  V/I

Apparaatslasten                                                                                                                                     € 0,6 mln. V/I
De lagere lasten worden met name veroorzaakt door de lager opleidingslasten als gevolg van het uitstellen van opleidingen omdat deze niet Coronaproof konden worden aangeboden (€0,3 mln.), lagere inhuur van extern personeel (€ 0,2 mln.) en lagere perceptielasten (€0,1 mln.).

Vennootschapsbelasting                                                                                                            € 0,3 mln. N/I
Voor het parkeerterrein Zwarte Pad moet Vennootschapsbelasting afgedragen moeten worden. Doordat het een afgesloten parkeerterrein is, vallen de activiteiten niet onder de vrijstelling van deze belasting die geldt voor parkeren op straat (overheidstakenvrijstelling). In 2020 is naast de lasten van 2020 (€ 0,1 mln.) ook de afrekening over eerdere jaren (€ 0,2 mln.) opgenomen. Het parkeerterrein Noordelijk Havenhoofd is onderdeel van de grondexploitatie van de gemeente en wordt daardoor niet separaat afgerekend.

Baten                                                                                                                                                         € 13,3 mln. V/I

Parkeerbaten                                                                                                                                           € 12,3 mln. V/I
Als gevolg van de Coronacrisis is de mobiliteit binnen de gemeente afgenomen. Dit is zichtbaar in de ontwikkeling van de parkeerbaten. In de ontwerpbegroting 2020 waren parkeeropbrengsten geraamd ter hoogte van € 75,1 mln. De verwachte inkomstenderving als gevolg van Corona is ingeschat op € 22,5 mln. Daarom zijn de parkeeropbrengsten in de begrotingsactualisatie (RIS307129) bijgesteld tot € 52,6 mln. Uiteindelijk is € 64,9 mln. aan totale parkeeropbrengsten gerealiseerd. Dit geeft een voordelig resultaat van € 12,3 mln.  

Het voordelige resultaat moet in samenhang worden gezien met een nadeel op programma 15 Financiën. Daar is een rijksbijdrage begroot van € 22,5 mln. als tegemoetkoming voor lagere inkomsten. De gemeente heeft van het rijk tot nu toe € 9,3 mln. compensatie ontvangen. Het nadeel op de rijkscompensatie voor parkeerbaten bedraagt daarmee € 13,2 mln. op programma 15 Financiën.

Perceptielasten                                                                                                                                        €    1,0 mln. V/I
De hogere baten hebben betrekking op het innen van de naheffingsaanslagen van parkeren. Vanwege de stijging in aantal naheffingsaanslagen zijn ook de inkomsten door invordering toegenomen.

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Reserves

Begin

Rekening 2020

Begroting 2020

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Reserve Parkeren

1.199

-1.199

0

-1.199

0

0

Totaal

1.199

-1.199

0

-1.199

0

0

bedragen x € 1.000

Voorzieningen

Begin

Rekening 2020

Begroting 2020

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Voorziening Wachtgeld 

311

-91

220

-152

159

61

Voorziening Overige bedrijfsrisico's

0

9

9

0

0

9

Voorziening MOP Parkeergarages Telexstraat 3 Busremise

389

185

574

199

588

-14

Totaal

700

103

803

47

747

56

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Rekening 2020

Begroting 2020

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Economisch nut:

Parkeergarages

-532

21

-553

759

759

DHNC Fietsenkelder

2.507

2.507

6.259

6.259

Economisch nut gedekt uit heffingen:

Aankoop parkeergarage De Zeeheld

3.613

3.613

3.764

3.764

Maatschappelijk nut:

Busplatform Den Haag Centraal (te activeren deel)

2.771

2.771

3.300

3.300

Inrichting verkeer

504

139

365

1.746

837

909

Meerjarenplan Fiets

5.199

3.333

1.866

9.998

2.810

7.188

Netwerk Randstadrail

7.928

7.928

0

10.265

9.965

300

Parkeren openbare ruimte

1.862

1.862

4.599

4.599

Trekvliettrace (Rotterdamsebaan)

38.408

38.408

0

52.550

52.550

0

Verkeersplan

2.559

675

1.884

376

376

Noordwestelijke Hoofdroute

213

213

300

300

Ongelijke verkeersoplossing Lozerlaan-Erasmusweg

256

256

350

350

Onderdoorgang Hildebrandplein

52

52

150

150

Herinrichting Gedempte gracht

104

104

250

250

Kwaliteitsverbetering Centrum-Noord

311

311

400

400

Morgenstond Midden (voorheen grex)

1

1

175

175

Voorbereidingskrediet mobiliteit Coa akk 2018-2022

1.089

1.089

0

0

Totaal

66.845

50.504

16.341

95.241

72.421

22.820

In de bovenstaande tabel genoemde investeringsprojecten zijn inhoudelijk toegelicht in het onderdeel : wat hebben we gedaan?. Hieronder staat een verschillenverklaring op hoofdlijnen.

Parkeergarages
Diverse onderzoeken maken duidelijk dat een P+R op de oorspronkelijke locatie in Forepark (direct naast de tramhalte) aanzienlijk duurder wordt dan in eerste instantie geraamd. Dit was aanleiding om in 2020 de plannen voor P+R Forepark te heroverwegen. De geplande garage kan niet op de betreffende locatie gerealiseerd worden. De gemaakte voorbereidingskosten P+R Forepark van € 1,3 mln. zijn hierdoor niet meer activeerbaar en zijn ten laste van de exploitatie gebracht.

Rotterdamsebaan
De openstelling voor het verkeer van de Rotterdamsebaan is vertraagd naar februari 2021. Hierdoor zijn belangrijke betaaltermijnen aan de aannemerscombinatie niet in 2020 betaald.

DHNC Fietsenkelder
De fietsenstalling is midden 2020 opengesteld, nadat er tijdelijke overkappingen zijn geplaatst en andere voorzieningen zijn uitgevoerd. De projectovereenkomst met ProRail is inmiddels getekend. De financiële afwikkeling vindt medio 2021 plaats. De verbindingstunnel tussen de stalling en stationshal is op andere wijze worden ingevuld. Dit heeft geleid tot de keuze en het besluit voor het verbreden van een toegangstrap, die binnen het (afgezonderde) budget en goedkoper kon worden gerealiseerd. Het restantbudget wordt in gezet voor een zogenoemde fietsroute informatiesysteem (FRIS).

Meerjarenplan Fiets
De sterfietsroute Binnenstad-Transvaal-Wateringseveld is vertraagd in de uitvoering. Dit omdat de benodigde onderzoeken voor de bereikbaarheid en veiligheid op het traject Veluweplein nog moeten worden uitgevoerd. Daarnaast is uit de recentste geluidsonderzoeken inzichtelijk geworden dat de maximale geluidsbelasting wordt overschreden. Dit moet onderzocht worden waardoor de afwijkingen ten opzichte van de eerdere geluidsrapportage is ontstaan voordat gestart kan worden met het traject Schalkburgerstraat. Verder is voor de fietsviaduct A4 eerst de bijdragen van derden zijn gebruikt. Hierdoor is minder gemeentelijk aandeel gebruikt.  

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 16:52:32 met de export van 10/12/2021 16:45:01