Jaarverslag

Overhead

Samenstelling programma (obv gerealiseerde lasten incl. dotaties aan reserves

292,2 mln.

Samenstelling dekkingprogramma (obv gerealiseerde baten incl. ontrekkingen aan reserves)

292,2 mln.

Wat heeft het gekost?

Financiële verantwoording op hoofdlijnen

Bedragen x € 1.000

Rekening 2020

Actuele begroting 2020

Resultaat 2020

Ontwerp begroting 2020

Rekening 2019

Lasten

292.177

292.270

93

V

278.807

289.551

Baten

4.160

2.364

1.796

V

3.155

7.398

Saldo exclusief reserves

288.017

N

289.905

N

1.888

V

275.652

N

282.153

N

Dotaties aan reserves

0

0

0

-

0

0

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

-

0

182

Saldo inclusief reserves

288.017

N

289.905

N

1.888

V

275.652

N

281.971

N

Lasten
De lasten bestaan voor het grootste gedeelte uit salarislasten (€ 220 mln.) en externe inhuur (€ 29 mln.). Daarnaast is sprake van inkoopkosten voor huisvesting en automatisering (62 mln.) en van afschrijvingslasten op eerdere investeringen (24 mln.).

Baten
De gerealiseerde baten hebben met name betrekking op uitgeleend personeel en dienstverlening aan derden.

Samenstelling lasten en baten en toelichting op hoofdlijnen:

(bedragen x €1.000,-)

Econ. Hoofdcategorie

Rekening 2020

Actuele begroting 2020

Resultaat 2020

Ontwerp begroting 2020

Rekening 2019

Salarissen en sociale lasten 

220.106

225.804

5.698

V

221.013

214.483

Inhuur externen

28.690

5.549

23.141

N

10.180

39.302

Overige kosten

61.869

70.917

9.048

V

20.802

74.800

Kapitaallasten

24.323

24.333

10

V

88.962

22.891

Doorbelasting naar beleidsprogramma's

-42.810

-34.333

8.477

V

-62.149

-61.924

Subtotaal lasten

292.177

292.270

93

V

278.807

289.551

Baten

-4.160

-2.364

1.796

V

-3.155

-7.580

Totaal

288.017

289.905

1.888

V

275.652

281.971

Resultaat
De salarislasten in 2020 zijn lager dan was begroot. Dit komt door vacaturevoordelen.
De kosten voor inhuur van externen zijn hoger dan de begroting. Dit komt deels doordat ingehuurd is op vacatures, waarmee ook dekking ontstaat voor de inhuur. En deels door een extra vraag naar bedrijfsvoeringsondersteuning door het primair proces. Deze extra kosten zijn doorbelast naar de beleidsprogramma's. Op die doorbelasting is dan ook een voordeel zichtbaar.

De post salarissen en sociale lasten kan als volgt worden gespecificeerd naar de verschillende bedrijfsvoeringsdisciplines, conform de indeling van het Besluit Begroting en Verantwoording.

(bedragen x €1.000,-)

Verdeling salarissen en sociale lasten

Rekening 2020

Actuele begroting 2020

Resultaat 2020

Ontwerp begroting 2020

Rekening 2019

Financiën en Control

27.050

28.602

1.552

V

28.162

26.386

Personeel en Organisatie

18.413

17.081

1.332

N

15.982

18.558

Inkoop

2.867

3.132

265

V

5.662

3.095

Communicatie

7.616

7.549

67

N

7.434

8.088

Juridische zaken

10.027

9.792

235

N

9.399

9.140

ICT

42.050

42.841

791

V

38.750

40.160

Facilitaire zaken en Huisvesting

8.671

8.670

1

N

8.748

9.221

Vastgoed

2.269

2.551

282

V

2.102

2.109

Mng. en ondersteuning centrale bedrijfsv.

4.124

3.010

1.114

N

2.984

2.208

Mng. en ondersteuning primair proces

90.964

96.551

5.587

V

96.168

89.605

Bestuursadvisering en ondersteuning

6.055

6.025

30

N

5.622

5.913

Totaal

220.106

225.804

5.698

V

221.013

214.483

Afwijkingen ten opzicht van de uitkomst in 2019
De salarislasten in 2020 zijn € 5,6 mln. hoger dan in 2019. Dit komt voor een belangrijk deel door stijging van loonkosten als gevolg van de cao gemeenten.

Corona-effecten
Voor communicatie (€ 0,35 mln.) en huurkortingen (€ 0,03 mln.) zijn extra middelen aan de begroting toegevoegd, gedekt uit de coronareserve.
Binnen alle bedrijfsvoeringsdisciplines heeft corona ook financiële impact gehad. Een aantal zaken is direct te relateren aan corona:  er zijn extra kosten gemaakt in verband met de versnelde invoering van digitaal werken en thuiswerken, bevordering goede arbeidsomstandigheden en aanpassingen aan de kantooromgevingen. Ook is extra ingezet op ondersteuning van primaire processen (bijvoorbeeld GGD en ToZo) op het vlak van communicatie, financiën en juridische dienstverlening. Tegelijkertijd zijn er ook voordelen ontstaan die echter moeilijk kwantificeerbaar zijn. Het betreft dan met name andere (reguliere) werkzaamheden die indirect door (focus op) corona zijn beïnvloed, en daardoor gefaseerd moesten worden (bijvoorbeeld onderhoud of beleidsontwikkeling). Hierdoor zijn deze budgetten niet geheel besteed. Binnen de programmasturing konden daarmee wel de extra kosten in verband met corona worden opgevangen.

Waar bestaan de kosten uit?
Financiële verantwoording per activiteit

Management en ondersteuning primair proces

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

128.782

1.027

127.755

N

Begroting 2020

127.907

807

127.099

N

Resultaat

875

N

220

V

655

N

De aansturing van de primaire processen is belegd bij de diensten. Alle leidinggevenden en de managementondersteuning binnen de gemeentelijke organisatie maken onderdeel uit van de overhead.

Toelichting financieel resultaat                  € 0,7 mln. N
Er is extra ingehuurd op een aantal incidentele opgaven in het primair proces (nadeel 7,0 mln.). Dit kon grotendeels worden opgevangen met vacaturevoordelen binnen het eigen apparaat (voordeel 5,6 mln.). Daarnaast zijn voordelen ontstaan binnen overige personele budgetten, die vooral als gevolg van de corona onderbesteed zijn gebleven.

Ondersteuning ambtelijke organisatie (centrale bedrijfsvoering)

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

138.146

2.659

135.487

N

Begroting 2020

137.287

1.557

135.730

N

Resultaat

859

N

1.102

V

243

V

Advies- en expertisefuncties en administratieve taken en beheertaken zijn opgenomen binnen het bedrijfsvoeringsexpertisecentrum (BEC) en het interne dienstencentrum (IDC). Ook de centrale vastgoedorganisatie (CVDH) maakt onderdeel uit van deze activiteit.

Toelichting financieel resultaat lasten               € 0,5 mln. N

Naar aanleiding van het negatieve jaarrekeningresultaat 2019 is in 2020 actief gestuurd op het zo beperkt mogelijk houden van de tekorten binnen de interne dienstverlening. Onder andere zijn beïnvloedbare budgetten met betrekking tot interne dienstverlening strak gemonitord en zijn uitgaven beperkt tot hetgeen strikt noodzakelijk is voor de continuïteit van bedrijfskritische processen. Mede door corona is het meerjaren onderhoudsprogramma binnen facilitaire dienstverlening gefaseerd. Dit heeft tot incidentele voordelen in 2020 heeft geleid.

Toelichting financieel resultaat baten               € 0,7 mln. V
Er zijn voordelen behaald omdat er meer personeel is uitgeleend aan derde partijen dan was begroot.

Ondersteuning bestuur en concernbedrijfsvoeringstaken

Bedragen x €1.000

Lasten

Baten

Saldo

Rekening 2020

25.250

474

24.776

N

Begroting 2020

27.076

0

27.076

N

Resultaat

1.826

V

474

V

2.301

V

De ondersteuning van het bestuur en de strategie en kaderstelling voor de verschillende bedrijfsvoeringterreinen is onderdeel van de Bestuursdienst van de gemeente Den Haag.

T oelichting financieel resultaat                  € 2,3 mln. V

Bij concernbedrijfsvoering zijn voordelen ontstaan bij communicatie en concern PenO. Bij de directie communicatie en citybranding (dCC) heeft dit onder meer te maken met onderuitputting van budgetten (1,5 mln.) door de focus op corona-gerelateerde communicatie en besparingen op materiaal. Dit laatste is een gevolg van bezuinigingsmaatregelen die zijn ingezet na de negatieve jaarrekeningresultaten in 2018 en 2019. Bij concern PenO zijn gemeentebrede budgetten onderbesteed (1,0 mln.), vooral omdat activiteiten vanwege corona niet in 2020 hebben plaatsgevonden.

Reserves, voorzieningen en investeringen

bedragen x € 1.000

Voorzieningen

Begin

Rekening 2020

Begroting 2020

Saldo

Mutaties

Eindsaldo

Mutaties

Eindsaldo

Afwijking

Voorziening Wachtgeld

285

-285

0

-140

145

-145

Totaal

285

-285

0

-140

145

-145

 
De voorziening Wachtgeld is gevormd voor ww-verplichtingen aan voormalig personeel. Deze verplichtingen zijn per 31-12-2020 niet meer aan de orde.

bedragen x € 1.000

Investeringen MIP

Rekening 2020

Begroting 2020

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Totaal

Derden/
Voorz.

Gem.
aandeel

Economisch nut:

Concernbrede Informatiesystemen (CIS)

0

0

3.700

3.700

Aanschaf hardware/software

2.699

2.699

2.859

2.859

Masterplan IT

10.966

10.966

14.290

14.290

1 Financiële administratie

426

426

1.142

1.142

Diverse investeringen installaties

320

320

1.128

1.128

Verbouwing Fruitweg 17

1.844

1.844

13.922

13.922

Client Volgsysteem (Centraal)

1.050

1.050

2.495

2.495

Informatie Gestuurd Werken (IGW)

1.053

1.053

1.046

1.046

Totaal

18.358

0

18.358

40.582

0

40.582

Concernbrede Informatiesystemen
Als gevolg van corona lag het aantal en het tempo van de projecten gericht op de vervanging of realisatie van nieuwe applicaties 2020 uitzonderlijk laag. Hierdoor zijn budgetten onderbesteed.

Masterplan IT
Het Masterplan IT heeft in 2020 in totaal 11,0 mln. geïnvesteerd. Het oorspronkelijke budget is recentelijk herijkt. Het totale budget zal nog steeds toereikend zijn, maar de verdeling over de domeinen binnen het MP verschuift van Netwerk en Security naar Datacenter&Cloud en Werkplek. Daarnaast is de fasering aangepast waardoor er in 2020 minder is uitgegeven dan begroot.

1 Financiële administratie
Het project 1 financiële administratie heeft in 2020 geleid tot de succesvolle integratie van de verschillende dienstadministraties naar 1 uniform systeem voor de ondersteuning van zowel personele als financiële processen. Dit nieuwe systeem is vanaf begin 2021 operationeel. Een aantal werkzaamheden is gefaseerd en wordt uitgevoerd en afgerond in 2021 binnen het beschikbare budget.

Diverse investeringen installaties
Als gevolg van corona zijn een aantal projecten vertraagd. Onder andere betreft dat de inrichting van het Forumgedeelte, de vervanging van de sprinklerinstallatie en de bouwkundige aanpassing van de tunnel naar parkeergarage. Deze projecten worden in 2021 gecontinueerd.

Verbouwing Fruitweg 17
Als gevolg van corona is de uitvoering van dit project vertraagd. De verbouwing is wel gestart en de werkzaamheden kunnen naar verwachting volgend jaar binnen het taakstellend budget worden gerealiseerd.

Client volgsysteem
In 2020 is gestart met de inrichting van het Cliënt Volgsysteem (CVS) ter vervanging van het subsidiesysteem ABBA en de inrichting van een systeem ten behoeve van de peuteropvangtoeslag. Voor de module ter vervanging van ABBA heeft in 2020 een optimalisering van het proces plaatsgevonden. De module ter ondersteuning van de peuteropvangtoeslag is technisch gereed, maar moet nog worden aangesloten op de systemen van de aanbieders van peuteropvang. Beide modules van het CVS worden in de zomer van 2021 in gebruik genomen. Het meerjareninvesteringsplan 2021 wordt hiervoor geactualiseerd.

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:03:23 met de export van 11/01/2024 08:46:05