Paragrafen

Bedrijfsvoering

Doelmatigheid en doeltreffendheid

Onderzoeksprogramma
Op grond van artikel 213a van de Gemeentewet doet het college periodiek onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur op het gebied van beleid en bedrijfsvoering. Voor 2019 en 2020 is een onderzoeksprogramma opgesteld. Voor de samenstelling van dit programma zijn vele relevante betrokkenen in de organisatie geraadpleegd, zowel bestuurlijk als ambtelijk. Verder is schriftelijke input meegenomen, zoals het accountantsrapport van de GAD.

Voortgang onderzoeken

  1. Wat zijn de IT-kosten en hoe wordt daarop gestuurd?

In dit onderzoek zijn alle IT-kosten geïnventariseerd. Het onderzoek bestaat uit 3 delen. Eerst zijn de huidige budgetten geïnventariseerd. Ook is de aard van de budgetten in kaart gebracht: is het structureel, incidenteel, voor beheer, voor investering? Tot slot is gekeken hoe er gestuurd wordt op de verschillende budgetten. Het onderzoek is in 2020 volledig uitgevoerd en heeft geleid tot aanbevelingen. De verwachting is dat het rapport voor het zomerreces van 2021 door het college wordt vastgesteld.

  1. Is Den Haag een aantrekkelijke en inclusieve werkgever?

Een goed imago van Den Haag als werkgever is belangrijk om een goede concurrentiepositie op de markt te krijgen en te houden. In dit onderzoek is gekeken wat onze positie en imago is en welke factoren dit kunnen versterken. Deze factoren vormen de basis voor nieuw te ontwikkelen beleid voor modern Haags werkgeverschap met aandacht voor diversiteit en inclusie.
Het onderzoek is in 2020 volledig uitgevoerd en heeft geleid tot aanbevelingen. De verwachting is dat het rapport voor het zomerreces van 2021 door het college wordt vastgesteld.

  1. Hoe bereidt de gemeente zich voor op financiële risico's?

In dit onderzoek is in kaart gebracht hoe de gemeente Den Haag zich voorbereid op financiële risico’s. Dit onderzoek is gecombineerd met het project risicomanagement uit het programma Verbetering beheersorganisatie. In 2020 is het onderzoek voorbereid. Zo is deskresearch gedaan, er is een klankbordgroep ingericht en er zijn oriënterende gesprekken gevoerd met experts. De uitvoering en afronding van het onderzoek staan gepland voor 2021.

  1. Wat is een goede aanpak van dienst-overstijgende projecten?

Nieuwe en complexe maatschappelijke uitdagingen zorgen ervoor dat binnen de gemeente geregeld sprake is van dienst-overstijgende beleidsprojecten. Maar hoe pak je die goed aan? In dit onderzoek worden de succesfactoren en belemmerende factoren van dergelijke projecten binnen de gemeente Den Haag op een rij gezet. Dat gebeurt door een brede inventarisatie van geslaagde en minder-geslaagde projecten. In 2020 is gestart met de voorbereidingen. Uitvoering en afronding van het onderzoek staan gepland voor 2021.

De onderzoeken ‘Is Den Haag een aantrekkelijke en inclusieve werkgever’ en ‘Hoe effectief is de Aanpak voor multiproblem gezinnen’ zijn nog niet gestart.

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 16:52:32 met de export van 10/12/2021 16:45:01