Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie & Citybranding

Stad en gemeente in verbinding
In 2020 is verder gewerkt aan een sterkere verbinding tussen gemeente en inwoners. Daarbij gaat het om onderwerpen als zorg, werkgelegenheid, dienstverlening, mobiliteit en bereikbaarheid, schone en duurzame stad, bouw en stedelijk beheer in de stad.

Coronacampagne
De uitbraak van het coronavirus heeft het grootste deel van het jaar de activiteiten gedomineerd. Belangrijk was om inwoners en organisaties in de stad en gemeenteambtenaren goed te informeren en te wijzen op de gedragsregels. Hiervoor is een speciaal corona communicatieteam ingericht. In dit team zitten medewerkers vanuit woordvoering, communicatieadvies, redactie en sociale media. Vanaf oktober loopt een doelgroepgerichte campagne in 9 talen om Haagse inwoners te wijzen op het belang van de coronaregels en hoe je die het beste kunt naleven. Deze campagne wordt in 2021 voortgezet, waarbij uiteraard het vaccinatieprogramma een rol krijgt.

Andere prioriteiten
Naast communicatie over corona hebben we ook andere coalitieprioriteiten ondersteund. Zo is het onderwerp eenzaamheid via een stadsbrede campagne en in diverse media bespreekbaar gemaakt. Ook is participatie van inwoners bij wijkagenda’s ondersteund en zijn ouders en kinderen gericht geïnformeerd over het belang van vaccineren. Verder zijn gemeente, bedrijven, onderwijsinstellingen en bewoners met elkaar in contact gebracht om mensen sneller aan een baan te helpen.

Communicatie
Inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad zijn gedurende het hele jaar op de hoogte gehouden van infrastructurele projecten met een grote impact op de bereikbaarheid en leefbaarheid. Denk aan de Rotterdamse Baan en de Koningstunnel. Belanghebbenden zijn continu geïnformeerd over werkzaamheden, overlast en voortgang. Het creëren van betrokkenheid en het scheppen van de juiste verwachtingen staan hierbij centraal. Dit zorgt voor minder weerstand tegen en meer trots op de werkzaamheden. Actieve betrokkenheid van inwoners is ook mogelijk gemaakt bij gebiedsontwikkelingen zoals in de Binckhorst en bij verschillende campagnes voor een schonere stad.

Haagse DNA
In 2020 is de Haagse positioneringsstrategie ontwikkeld. Deze strategie geeft richting aan de Haagse eigenheid bij de ontwikkeling van de stad, communicatie met Haagse bewoners en ondernemers en de manier waarop Den Haag zich aan de buitenwereld presenteert. Leidend daarbij is het Haagse DNA met als kernwaarden: stedelijk in de menselijke maat, verfrissend door contrasten en maatschappelijke betrokkenheid. De concept-strategie is eind 2020 naar de raad gestuurd ter voorbereiding van de werkbespreking in de raadscommissie. De resultaten daarvan zijn inmiddels verwerkt en de verwachting is dat de strategie in de eerste week van april 2021 - na akkoord van het college - naar de raad wordt gestuurd.

En nog meer
Bovenstaande activiteiten vormen slechts een kleine bloemlezing van de vele projecten die we als directie Communicatie en Citybranding voor de stad uitvoeren en ondersteunen. In 2021 gaan we dit nog effectiever doen door opgavegericht te werken. Samen met de diensten zijn de opgaven van de stad in kaart gebracht en is gewerkt aan de juiste samenstelling van multidisciplinaire opgaventeams. Zo wordt integraal samengewerkt aan de belangrijkste prioriteiten voor de stad.

Deze pagina is gebouwd op 11/01/2024 09:03:23 met de export van 11/01/2024 08:46:05