Jaarrekening

Toelichting op de balans

Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen  

De gemeente kent de volgende niet in de balans opgenomen rechten:

Diverse garantstellingen (€ 45,7 mln.)
De gemeente heeft diverse bankgaranties ontvangen met een totale waarde van € 45,7 mln.

De kredietfaciliteit van de BNG ad € 100 mln. met looptijd t/m 31-12-2023

De gemeente kent de volgende niet in de balans opgenomen verplichtingen:

Derivaten O/G
In 2011 zijn 2 derivaten (swapcontracten) afgesloten bij de BNG Bank voor de financieringsbehoefte die we denken nodig te hebben tussen 2031 en 2061. Dit omwille van het afdekken van een in 2011 geconstateerd renterisico (minimaal € 150 mln.) vanaf 2031. De BNG Bank kent de hoogste rating (AAA). Elk contract bestaat uit een te betalen gedeelte en een te ontvangen gedeelte (rente). Het te betalen gedeelte staat onder passiva en het te ontvangen gedeelte onder de activa. De verkrijgingsprijs van beide contracten is nihil. De nominale waarde van deze contracten is € 150 mln. (2 * € 75 mln.).  

Elk swapcontract is een combinatie van een payer swap en een receiver swap. Bij een payer swap wordt een vaste rente betaald en een variabele rente ontvangen. Hiermee kan men zich indekken tegen een rentestijging. Met een receiver swap wordt een variabele rente betaald en een vaste rente ontvangen. Hiermee kan men zich indekken tegen een rentedaling.

Elk swapcontract bestaat (altijd) uit 2 componenten (de vaste en de variabele rente) met elk 2 tegengestelde rentestromen (te betalen en te ontvangen). Er zijn dus in totaal 4 stromen en dus 4 maandelijkse afrekeningen van de collateral. Een collateral beschermt een contractpartij tegen een mogelijke default (faillissement) van de tegenpartij waarmee het rentecontract is afgesloten. Er is hierbij geen sprake van een niet-effectieve positie waardoor er geen maatregelen genomen om de positie ongedaan te maken. E.e.a. is in de paragraaf Financiering verder toegelicht.

WOM Den Haag Zuid West
Voor het project WOM DH ZW is een toegezegde financiering van € 80 mln., met de looptijd t/m eind van dit project. Van deze voorwaardelijke verplichting is per 31 december 2020 € 25,9 mln. daadwerkelijk verstrekt.

Lease en (huur)contracten (€ 0,6 mln.)
Per 31-12-2020 zijn door de gemeente aan derde partijen in verband met lease- en huurcontracten voor € 0,6 mln. aan verplichtingen te verwachten betreffende voornamelijk de leaseverplichtingen voor dienstvoertuigen

Vakantiegeld bijstandsclienten (€ 8,2 mln.)
De gemeente Den Haag kent geen voorziening Vakantiegeld. De bijstandcliënten van de gemeente hebben over de periode juni 2020 tot en met december 2020 in totaal per saldo  € 8,2307 mln. aan recht op vakantiegeld opgebouwd. Deze bedragen zullen in mei 2021, of eerder bij beëindiging van het recht worden uitbetaald.

Vakantiegeld sociale werkvoorziening (€ 1,3 mln.)
De medewerkers van de sociale werkvoorziening maken geen gebruik van het IKB-systeem maar bouwen nog recht op vakantiegeld op.  Over de periode juni 2020 tot en met december 2020 is in totaal per saldo € 1,3 mln. aan recht op vakantiegeld opgebouwd. Deze bedragen zullen in mei 2021 worden uitbetaald.

Het terugkooprecht van de verpandingen (op basis van de voorraad op de balans van € 20,4 mln.)
Een individu heeft het recht om de verpanding terug te kopen. Voor de Gemeente Den Haag geldt de verplichting het terugkooprecht te honoreren.

Diverse garantstellingen

Programma

Omschrijving garantstelling

Gegarandeerd bedrag per
31-12-2019

Gegarandeerd bedrag  per
31-12-2020

6

Ministerie van Financiën

4.667

4.500

8

Stichting Zorggroep Oldael

554

493

8

Stichting Mechropa / Stichting Saffier – De Residentie Groep 

371

185

13

WOM Den Haag Zuid-West 

61.400

54.100

13

Achtervang overeenkomst Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) 

4.138.800

4.053.911

13

Stichting Nationaal Restauratiefonds 

584

584

13

Vaststellingsovereenkomst Meeuwisse 

3.000

3.000

13

Grondexploitatie Vroondaal C.V. 

20.000

0

Totaal

4.229.376

4.116.773

De garantstelling m.b.t. achtervang overeenkomst Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) behelst een groot aantal partijen, te weten:

  • Stichting Arcade
  • Stichting Duwo
  • Stichting Staedion
  • Vestia
  • Vidomes
  • Wooninvest
  • Woonzorg Nederland
  • Wassenaarse bouwstichting
  • Woningstichting Haag Wonen

De afgelopen decennia heeft de gemeente aan organisaties in diverse sectoren borgstellingen verleend voor investeringen in hun materiële activa. Het gaat om maatschappelijk relevante investeringen met een publiek belang. De gemeente Den Haag loopt risico wegens het afgeven van garanties voor leningen die banken aan derden hebben verstrekt. In de paragraaf financiering is een totaaloverzicht opgenomen van deze garantstellingen. De garantstellingen worden verder toegelicht onder paragraaf financiering.

Forwards:

Omschrijving verplichting

bedrag

Opgenomen langlopende lening met uitgestelde storting 20/1/2022

150.000

Opgenomen langlopende lening met uitgestelde storting 20/10/2022

150.000

Opgenomen langlopende lening met uitgestelde storting 20/7/2023

150.000

Opgenomen langlopende lening met uitgestelde storting 22/1/2024

200.000

Daarnaast zijn er nog een aantal langlopende contracten waaronder:
 N.V. Haagse Milieu Services

  • BAM Combinatie Rotterdamsebaan V.O.F.
  • AVR Afvalverwerking B.V.
  • Renewi Nederland B.V.
  • Stichting Haags Werk Bedrijf Publieke Taken
  • Siemens Nederland N.V.
  • Diverse contracten met zorgaanbieders WMO en jeugd
  • Raamcontracten met leveranciers voor inhuur personeel, IT hardware en software, reïntegratiebedrijven en onderhoudsbedrijven
  • En nog diverse contracten voor o.a. openbare verlichting, laadpalen elektrische auto’s.

Gesubsidieerde instellingen
Het onderscheid tussen subsidies en overheidsopdrachten (die moeten worden aanbesteed) vervaagt, onder andere door veranderingen in de omgeving (meer samenwerkingen en zakelijke of overheidsaanbieders), en een professioneler op prestaties gerichte opererende overheid. Wanneer aan de verstrekking van gelden nadere voorwaarden worden verbonden in de vorm van een (afdwingbare) tegenprestatie, is mogelijk sprake van een overheidsopdracht.
In de accountantscontrole is dit jaar met voortschrijdend inzicht naar de subsidies aan gesubsidieerde instellingen gekeken, met name gericht op het Haagse welzijnswerk. In het bijzonder naar het onderscheid tussen wanneer het een subsidieverstrekking of overheidsopdracht (lees: inkoop via een aanbestedingsproces) moet zijn.

De gemeente verstrekt al jaren subsidies, onder andere aan welzijnsinstellingen. Dit doet de gemeente op basis van de kadernota subsidiebeleid 2020-2023 (RIS305416), die is gebaseerd op wet- en regelgeving. Veelal zijn subsidies meerjarig en/of zijn subsidies voor 2021 en 2022 al verstrekt. Aan deze subsidies zijn voorwaarden verbonden. Vanuit die voorwaarden is het onzeker of er sprake is van een subsidie of overheidsopdracht. Dit is een aandachtspunt.

De gemeente zal de komende periode het bovengenoemde aandachtspunt, met extra aandacht, nader bezien. Niet alleen verslaggeving-technisch, maar ook wat dit – beleidsmatig en financieel – betekent voor de gemeente, en daarmee ook de eventuele impact op de bestaande kadernota subsidies 2020-2023.  De gemeente gaat er vooralsnog van uit dat de classificatie subsidies op basis van de kadernota subsidies 2020-2023 terecht is aangemerkt. De subsidies zijn dan ook in de onderhavige jaarrekening als subsidies aangemerkt

Deze pagina is gebouwd op 10/12/2021 16:52:32 met de export van 10/12/2021 16:45:01